Region Värmland / Nyhetsarkiv / Utställning i Spisrummet: Blickar

Utställning i Spisrummet: Blickar

Våra ögon riktas för att se. Blicken faller på något, på någon. Vi dras till andra människors ansikten. Vi kastar en blick och får kanske syn på varandra.

Synen liksom blicken är föränderlig. Uttrycken i våra ögon skiftar. Skarp blick, vaket sinne, blickpunkt. Snedblick, undvikande blick, nedslagen blick. Blickarna rymmer förmåga att uttrycka och formulera och också förmåga att uppfatta och förstå. Hur väl tar vi vara på dessa förmågor? Går något förlorat när våra ögon inte riktigt kan mötas?

Konstenheten visar i Konsthall Spisrummet ett urval av porträtt ur Region Värmlands konstsamling. Du kan låna konstnärsblicken och betrakta dessa motiv och modeller. Du kan också känna efter hur blickarna i de olika bilderna upplevs. Bakåtblick. Framåtblick. Inblick. Utblick. Falkblick. Barnblick.

Många minns nog något porträtt från barndomens väggar. Någons blick du undrat mycket över, förnimmelse av gemenskap eller främlingskap, eller både och. Bilderna du fastnar allra mest för rör sig kanhända i en balansgång mellan välbekant och okänt.