Region Värmland / Nyhetsarkiv / Månadens verk december 2022
Foto av konstverket Insikt av Staffan Jofjell

Insikt, konstnär © Staffan Jofjell/BUS.

Månadens verk december 2022

Konstenheten presenterar månadens verk: Insikt av Staffan Jofjell. Analogt fotografi inköpt 2022.

Jofjell är en svensk fotograf och konstnär (född 1952). Han studerade vid Christer Strömholms fotoskola på 1970-talet. Jofjell kom in när han var 20 år gammal och efter skolan flyttade han till Värmland där han sedan dess lever och verkar. Han arbetar bland annat med stillbilder, bildspel och video.

Han har själv sagt att för honom handlar bildskapandet om lust, om att ha roligt.

På meritlistan finns utställningar i Värmland, övriga Sverige, Berlin, Barcelona, London, Manchester. Han har publicerat flera böcker, bland andra ”Gör inte livet fattigt på nyanser” - porträtt och intervjuer med 18 personer mellan 94 och 101 år. Han har gjort bildspel för museer och teatrar samt flera kommuner och regioner. Dessutom har han gjort dokumentationer av olika slag för Värmlands museum och stillbilder för TV-produktioner.

Staffan Jofjell tilldelades Thor Fagerkvist-stipendiet 2022.

Jofjell har i sitt fotograferande alltid återvänt till det dokumentära samt mötet med människor och platser. Relationer och upplevelser, kemin som uppstår när människor möts, ögonblick att fånga.

Jofjell om sitt konstnärliga arbete:

…… Som fotograf är man ju romantiker. Åtminstone med den sortens dokumentärfotografi som jag ägnat mig åt. Man ser att människor finner ett sammanhang och att man har glädje och utbyte av varandra.

….. Det handlar om att göra världen möjlig och att vara där. Ett pågående samtal och utbyte. Inte visa mästerverk.