Region Värmland / Nyhetsarkiv / Drygt 3 100 personer besökte bokfestivalen i november
Fredag är ungdomarnas dag på Värmlands bokfestival. Många skolor nappar på erbjudandet.

Fredag är ungdomarnas dag på Värmlands bokfestival. Bland författarna i skolprogrammet fanns Sven Nordqvist, Elaf Ali och Johan Egerkrans. Fotograf: Linn Malmén.

Drygt 3 100 personer besökte bokfestivalen i november

Värmlands bokfestival, i nuvarande form har funnits i sex år. 2020 var den, på grund av covid -19, helt digital men i höstas var platsen åter Nöjesfabriken i Karlstad. Projektledare Ricky Andreis är nöjd även om antalet besökare var färre än vanligt.

Ricky Andreis säger att Värmlands bokfestival är som en twistpåse, en blandning av deckare, feelgood, fakta, fantasy och poesi.

– En bokfestival berikar på flera sätt. Vi har ett brett utbud och besökarna väljer och vrakar bland mängder av programpunkter. För författarna är det värdefullt att få berätta om, och förhoppningsvis sälja sina böcker.

Ingen ökad smittspridning

Covid -19 fanns med under höstens planering och genomförande. Det fanns en hel del försiktighetsåtgärder med exempelvis avstånd och skilda entréer för skolungdom och vuxna.

– Ingen ökad spridningseffekter verkar ha tillkommit efter vårt arrangemang, vilket förstås känns bra, säger Ricky Andreis.

– Min bedömning är att vi tappade cirka 30 procent på grund av pandemin, ett evenemang i denna form skapar viss oro. Jag vet att flera skolor, cirka 400 elever, avstod från att komma eftersom de hade smitta, säger Ricky Andreis.

Värmlands bokfestival 2022

Det blir en bokfestival även 2022.

– Som vanligt ska vi göra en ordentlig utvärdering och lära av den inför fortsättningen. Värmlands bokfestival är en mötesplats för alla i Värmland med intresse för litteratur, berättelser och andra uttryck. Den ska vi fortsätta att utveckla, säger Ricky Andreis.

Författarsamtalen kommer att finnas på webben

Författarsamtalen från den Stora scenen, som direktsändes via webben, kommer att läggas upp på Värmlands bokfestivals Youtube-sida, i slutet av februari, efter att vi textat inslagen. Håll utkik!

Fakta Värmlands bokfestival 19-20 november 2021

• 118 programpunkter
  • 110 utställare
  • 3 143 besökare varav 1160 skolungdomar.

Tillkännagivande under festivalen

Årets Värmlandsförfattare:

Alex Schulman (Region Värmland)

Om årets Värmlandsförfattare

Årets litteraturstipendiater: (Region Värmland)

Jakob Lind

Ann-Helen Meyer von Bremen, Gunnar Rundgren

Ninni Schulman

Malin Edgren

Om Region Värmlands litteraturstipendium

Årets värmlänning (Wermländska sällskapet)

Linn Sönstebö Mossberg, verksamhetsledare för Gamla Kraftstationen, Deje