Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmlands satsning på små barns språkutveckling fick stor uppmärksamhet

Region Värmlands satsning på små barns språkutveckling fick stor uppmärksamhet

Under vecka 44 sände SVT Värmland en reportageserie om Förundran - Bokstart i Värmland vars syfte är att bidra till en god start och goda uppväxtvillkor för alla barn, 0-3 år, i Värmland. Här finns reportagen samlade.

– Målet med vår satsning är att den på olika sätt ska stärka vårdnadshavarna i deras betydelsefulla roll för barnets språk- och läsutveckling, berättar Annica Hagel Arvidsson, biblioteksutvecklare och projektledare för Förundran - Bokstart i Värmland.

– Vi vet genom forskningen att tidiga insatser under de första levnadsåren är särskilt viktiga, då de ger en positiv utveckling under hela uppväxten och även senare i livet.

Förskola, bibliotek och barnhälsovård

Förundran bygger på ett strukturerat samarbete mellan förskola, bibliotek och barnhälsovård, som ska hålla över tid, och bidra till att familjerna möts av samma budskap från samtliga tre professioner.

– Vår utgångspunkt är att vi når föräldrar och andra viktiga vuxna i barns närhet bäst genom att verka genom de professioner och aktörer som möter dem i sin ordinarie verksamhet, säger Annica Hagel Arvidsson.

– Jag är väldigt glad över att media uppmärksammat vår viktiga satsning och det är självklart extra roligt att få vara en del av positiva nyheter som lyfts fram i Värmland.

Samarbete med Karlstads universitet

I satsningen medverkar även Karlstads universitet genom Regionalt utvecklingscentrum (RUC), förskollärarprogrammet och SELMA-studien.

Förundran - Bokstart i Värmland får ekonomiskt stöd av Kulturrådet.

– Vi har fått besked om finansiering ytterligare ett år. Så allt som allt blir det ett arbete som sträcker sig över 2021-2024, säger Annica Arvidsson.

SVT nyhetsappen/på webben:

Tre frågor om språkförundran och läsning för små barn, intervju med biblioteksutvecklare Annica Arvidsson

Kreativitet och språkleklighet i nysatsning för små barns språkutveckling

Så mycket läser Säffleborna för sina barn

Hallbibliotek ska få fler föräldrar att läsa för sina barn

Förskolan på Kronoparken: Olika modersmål på dirigentens förskola

SVT play:

Hallbibliotek förskolan i Tolita
Förskolan Sund i Säffle och Annica Arvidsson

Inga-Lill Emilsson, KAU

Den värmländska satsningen blev även en riksnyhet på en Rapportsändning.