Förundran - Bokstart i Värmland
Förundran är en satsning på små barns språkutveckling med syftet att bidra till en god start och goda uppväxtvillkor för alla barn, 0-5 år, i Värmland. Forskningen visar att tidiga insatser under de första levnadsåren är särskilt viktiga, då de ger en positiv utveckling under resten av uppväxten.

Stärka vårdnadshavare i sin roll som språk- och läsutvecklare
Vårt mål är att stärka vårdnadshavare i deras betydelsefulla roll för barnets språk- och läsutveckling. Vi ser att vi når föräldrar och andra viktiga vuxna i barns närhet bäst genom att verka genom de professioner och aktörer som möter dem i sin ordinarie verksamhet.
För att nå målet har vi byggt upp ett strukturerat samarbete mellan biblioteken, barnhälsovården, logopedin, förskolan och öppna förskolan i Värmland som ska hålla över tid och som bidrar till att familjerna möts av samma budskap.
Utforska nya vägar för att stötta
Satsningen syftar också till metodutveckling där nämnda aktörer utforskar nya vägar för att stötta vårdnadshavarna. För att nå dit behöver vi skapa en gemensam kunskapsgrund och bredda kompetensen för nämnda professioner. Vår målsättning är att hitta modeller som passar Värmland. Insatserna ska främja barns språkutveckling och på sikt deras läsförmåga och skolresultat.
Bokstart är en nationell satsning som vänder sig till föräldrar och andra viktiga vuxna i små barns närhet, med syfte att tidigt stimulera språkutveckling. Projektet sträcker sig från 2021 till och med 2024 och får stöd av Kulturrådet. Ambitionen är att alla insater ska leva vidare efter projekttidens slut.
Samverkansparter
I satsningen finns också Karlstads universitet och RUC (Regionalt utvecklingscentrum) samt SELMA-studien som viktiga samverkansparter.
SELMA-studien
SELMA-studien studerar om exponering för hormonstörande kemikalier under fostertid har betydelse för barns hälsa och utveckling. Förundran - Bokstart i Värmland blir nu en del av SELMA-studien med frågeställningar om rim, ramsor, berättelser och läsvanor under barndom har betydelse för barns kognitiva och språkliga utveckling.
Vi kommer även att undersöka om läsning för barn ger en kompensatorisk effekt vid påvisad språkstörning utifrån att barnet utsatts för hormonstörande kemikalier.
I delstudien ingår drygt 1 000 barn där vi har data på exponering under fostertid och barnens utveckling vad gäller språkstörning, kognition och beteende.
Projektorganisation
Den regionala biblioteksverksamheten på Region Värmland står som projektledare. Samarbetsparter:
Biblioteken
- Representanter från Bibliotek Värmlands chefsgrupp.
- Representanter från Bibliotek Värmlands barnbibliotekarienätverk.
Barnhälsovården
- Ledningsfunktioner från barnhälsovården och logopedin.
Förskolan
- Samordnare (nätverk) – en representant från varje kommun.
- Projektkoordinatorer - fyra deltidsanställningar inom Förundran (under åren 2021–2024).
KAU och RUC
- Föreståndare för RUC och universitetsadjunkt på Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap.
Nationellt nätverk
- NÄBB (Nätverket för biblioteksutveckling - barn och unga) - representanter från samtliga regioner i landet.
Kontaktinformation
Vid frågor kontakta projektledare annica.hagelarvidsson@regionvarmland.se