Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ville Skinnargård en talang som fått stöd av Region Värmland genom ett mentorprogram

Tack vare Region Värmland har Ville Skinnargård fått möjlighet utveckla sitt skapande tillsammans med Karlskogakeramikern Lennart Eisenhart

I början av december hade Ville Skinnargård från Forshaga sin sista träff med mentorn Lennart Eisenhart på Krukmakargården i Karlskoga. Den avslutades med att de gjorde en vedeldad bränning av keramik tillsammans.

Adeptern Ville och hans mentor Lennart har träffat och arbetat tillsammans under hela 2023. Några av de saker han har fördjupat sig i är dreja större vaser, vida fat och att blanda egna glasyrer. Mellan träffarna har han övat hemma i sin egen verkstad i Forshaga.

– Jag har uppskattat mentorsprogrammet jättemycket. Det har hjälpt mig utvecklas med precis det som jag behövt, säger Ville Skinnargård.

Utställningen Händer i lera

Ville Skinnargård är just nu aktuell med utställningen Händer i lera på Kulturhuset i Hallstahammar. Fem stycken aktiva keramiker får representera ett tvärsnitt av nutiden, i ett hantverk med mångtusenåriga rötter i de föremål som visas. Utställningen pågår till den 13 januari 2024.

Hemslöjdsutvecklare Kajsa Stinnerbom säger att det mentorsprogram som Ville har haft genom Region Värmland är ett led i att utveckla unga talanger i Värmland.

Möt Ville och hans mentor Lennart i videoklippet nedan.