Region Värmland / Nyhetsarkiv / Korgar från vårt avlånga land - föreläsning och workshop

En dag om korgar i Hagfors den 17 februari. Först en föreläsning och därefter workshop. Till den senare behöver du anmäla dig.

Korgar från vårt avlånga land - föreläsning och workshop

Följ med på en korgresa genom Sverige med Helena Åberg och få exempel på en mångfald korgar i olika tekniker och material. Efter föreläsningen blir det en workshop om att fläta korgar. Den kräver anmälan, till föreläsningen är det bara att komma.

Föreläsning: Korgar från vårt avlånga land

Följ med på en korgresa genom Sverige med Helena Åberg (Se nedan) och se exempel på en mångfald korgar i olika tekniker och material. Att tillverka korgar är ett av världens äldsta hantverk och korgar finns på de flesta platser på jorden. I korgen möts material, teknik, form och funktion. Teknikerna ärlikartade runt om i världen men materialen har oftast varit lokala. I Sverige har vi en rik och varierad korgtradition som bland annat beror på våra olika klimatzoner.

Målgrupp

För dig som är nyfiken på hård slöjd, är nybörjare eller har erfarenhet av att arbeta med hårdslöjd.

Fasaden i Hagfors
Dalavägen 23, Hagfors

Den 17 februari 09.30-10.30

Anmälan och kostnad

Ingen anmälan krävs. Föreläsningen är kostnadsfri.

Workshop: Fläta korg med träbotten

Nu har du efter föreläsningen med Helena Åberg möjlighet att vara med på en workshop i att fläta egen korg! Platser är begränsade och anmälan krävs.

Du kommer få tillverka en korg med botten av trä. Vi passar in ståndare av sly eller kluvet material för att sedan fläta korgens sidor med säv, pil, textilåterbruk eller spån av lövträ.

Du får prova att klyva sälg, pil och hassel med olika metoder. Vi arbetar med olika handverktyg, framförallt täljkniv.

Den 17 februari 11.00-15.30

Målgrupp

Fasaden i Hagfors
Dalavägen 23, Hagfors

Anmälan och kostnad

Sista anmälningsdag att anmäla sig till workshopen är 15 februari. Antalet platser är begränsade. Workshopen är kostnadsfri och lättare lunch och fika ingår.

Avanmälan efter den 15 februari debiteras med 500 kronor.

Observera att det enbart är workshopen som kräver anmälan och eventuell avanmälan. Föreläsningen kräver ingen anmälan.

Anmäl dig här

Föreläsare och ledare av workshop

Helena Åberg har tidigare arbetat som länshemslöjdskonsulent i Sörmland. Helena har också varit en av två projektledare för projekt Korgen lyfter. Hon är bosatt i Stigtomta och driver sedan 2021 företaget Slöjd i trä.

Instagram: @slojditra

Porträtt Helena Åberg.

Helena Åberg föreläser och leder workshopen.

Arrangörer

Arrangemanget är ett samarbete mellan Region Värmland, Hagfors kommun och Studieförbundet vuxenskolan Värmland