Region Värmland / Nyhetsarkiv / Lappa och laga med Kerstin Neumüller

Laga kläder genom att inspireras av sashiko och boro. Region Värmland arrangerar en tvådagarsfortbildning som vänder sig till slöjdpedagoger i Värmland.

Lappa och laga med Kerstin Neumüller

Region Värmland arrangerar en tvådagars fortbildning för slöjdpedagoger då du bland annat kommer att prova att laga kläder med sashiko och boro. Fortbildning leds av herrskräddaren och slöjdaren Kerstin Neumüller.

Kursen vänder sig till dig som är slöjdpedagog. Du får tillfälle att prova att laga dina egna kläder med inspiration från sashiko och boro och vi kommer också prata om hur man kan inspireras av historien, hur man förhåller sig till en annan kulturs kulturarv och vem som egentligen kan säga vad som är rätt och fel inom ett hantverk.

Sashiko är en japansk sömnadsteknik som har tagit världen med storm. Med strikta vita stygn på blå botten står sashikoteknikerna grundade i den frugala förindustriella japanska arbetarkulturen, där man skapade värmande och slitstarka plagg genom att sy ihop många lager av tyger med dyrbar bomullstråd. Vi kommer också prata om lagningstekniken boro, som är närbesläktad med sashiko men har varit en en fristående teknik och filosofi.

Om Kerstin Neumüller

Kerstin Neumüller har bakgund i textil och sömnad med en herrskräddarexamen i bagaget. Idag jobbar hon med hantverk i både trä och textil, håller kurser och skriver böcker. Kerstin har tidigare skrivit böckerna “Handbok om indigo” och “Lappat och lagat” och i oktober kommer hennes femte bok “Laga med sashiko”, skriven tillsammans med Takao Momiyama.

Målgrupp

Pedagoger i slöjd, verksamma i Värmland.

Datum och tid

28-29 oktober, klockan 9-16.

Plats

Lagergrens gata 2.

Kostnad

1200 kronor, lunch och fika ingår. Kostnaden är exklusive moms.

Anmäl dig via Trippus.se

Sista anmälningsdag är 4 oktober. OBS! Mycket begränsat antal platser! Anmälan är bindande efter den 4 oktober.

Susanne Johansson Sadri

Hemslöjdsutvecklare