Region Värmland / Nyhetsarkiv / Utlysning Handkraft 2024

Vill du fördjupa dig inom kulturarv? Region Värmland utlyser ett utvecklingsuppdrag för dig som är verksam i Värmland inom slöjd och konsthantverk

Utlysning Handkraft 2024

Region Värmland utlyser utvecklingsuppdrag inom slöjd och konsthantverk i Värmland med fokus på kulturarv. Sista ansökningsdag är den 2 september.

Vill du fördjupa dig inom kulturarv? Under namnet Handkraft utlyser Region Värmland utvecklingsuppdrag som kan sökas av dig som är verksam i Värmland inom slöjd eller konsthantverk.

Syftet med utlysningen är att stärka professionella slöjd- och konsthantverkare och ge möjlighet till fördjupning och utveckling av hantverk med fokus på kulturarv, traditionella tekniker och naturmaterial. Det kan till exempel vara inom områdena hård slöjd, näver, folklig dräkt och vävning. Satsningen är en del av Region Värmlands långsiktiga arbete med att bidra till bevarande, användning och utveckling av materiella och immateriella kulturarv.

I din ansökan ger du en tydlig beskrivning av din fördjupning, budget och tidsplan. Du ska även beskriva samarbetspart, samt vilka material och tekniker du kommer använda dig av. Bifoga även CV samt tre bilder på något du gjort tidigare. Ansökan görs i formuläret som finns i länken nedan.

Vem kan söka?

Handkraft kan sökas av professionella slöjd- eller konsthantverkare som driver företag och som är bosatta och verksamma i Värmland. Vill du söka uppdraget tillsammans med en annan professionell slöjd- eller konsthantverkare behöver ni lämna varsin ansökan.

Om uppdraget

Uppdraget söks för att fördjupa ditt skapande med traditionella, hantverksmässiga tekniker i naturmaterial. Du ska samarbeta med en aktör inom kulturarvsområdet som till exempel ett museum, hembygdsgård eller traditionsbärare. Ett samarbete kan till exempel innebära att du hämtar kunskaper från samlingar, beskrivningar eller berättelser. De du ska samarbeta med måste vara tillfrågade innan ansökan. Du kan inte få uppdraget för att gå en kurs.

I utvecklingsuppdraget utgår en ersättning från Region Värmland och kan som mest ersättas med upp till 50 000 kr mot faktura, exklusive moms. Budgetera för eget arvode.

Du kan förlägga tiden när du vill under perioden 1 oktober 2024 till 31 oktober 2025. Du väljer själv hur du disponerar den ekonomiska ersättningen.

Information om uppdraget kommer att spridas i Region Värmlands kanaler. Efter avslutat uppdrag ska du lämna en kort redogörelse om hur du genomfört processen samt tre bilder som beskriver den.

Kriterier och urval

I urvalet tar vi hänsyn till hur du planerar att använda din tid för att fördjupa och utveckla ditt hantverk. Fokus ligger också på hur du kommer att arbeta med kulturarv, traditionella tekniker och naturmaterial. I urval tar vi även hänsyn till samarbetet med kulturarvsaktören.

Vi strävar efter en bred representation gällande slöjduttryck samt ålder och geografisk spridning.

Beslut

Beslut om uppdrag tas under vecka 39 2024 av enhetschef vid kulturavdelningen med urvalsgrupp bestående av sakkunniga från andra regioner. Besked kommer till den epost-adress du lämnat vid ansökan. Vilka som beviljats utvecklingsuppdrag kommer även publiceras på Region Värmlands hemsida.

Du ansöker via Trippus.se

Sista ansökningsdag är den 2 september 2024.

Kajsa Stinnerbom

Hemslöjdsutvecklare