Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kerstin och Annika har skapat en samtidsskildring av biblioteksbussens möten med människor

Efter många möten med besökarna i biblioteksbussen i Säffles omgivningar avslutade Kerstin Wessberg och Annika Eriksdotter sitt residens med en utställning i Silvénska villan i Säffle.

Konstnärerna Kerstin Wessberg och Annika Eriksdotter har nyligen avslutat sitt biblioteksresidens i Säffle. Under de 7 resor som de deltog på har de mött ett hundratal personer. Många har förevigats på foto, film eller i form av en kritteckning.

Residenset avslutades med utställningen Alla dessa berättelser i Silvénska villan i Säffle. Annika och Kerstin har haft ett av de tre residens som Region Värmland i samarbete med biblioteken i Säffle, Årjäng och Torsby utannonserade i början av året.

De båda säger att de har ett genuint intresse för människor. Det finns en vilja att komma nära och det har de gjort i biblioteksbussen.

– Vi fångade besökarna i stunden. Det blev många fina kontakter under en kort stund, säger Kerstin Wessberg.

En film och en bok om människorna, böckerna och miljöerna

Nedan finns en miniintervju med Annika och Kerstin under utställningen i Silvénska villan.

Parallellt med fotograferandet och skissandet så har Kerstin och Annika skapat en dokumentär och en bok om människorna, böckerna och miljöerna längs biblioteksbussens väg.

Dokumentären är länkad nedan och boken, se bild nedan, är just nu är på tryck och beräknas vara klar vecka 29. Den kommer att finnas bland annat på biblioteket i Säffle och hos Kulturavdelningen, Region Värmland. Den är i A5 format, 50 sidor och tryckt genom print on demand.