Region Värmland / Nyhetsarkiv / Manusförfattare sökes till ett residens i hjärtat av Finnskogen

Med uppdrag att utforska svedjefinnarnas historia utlyser nu Region Värmland och Torsby bibliotek ett residens, en vistelse, på Finnskogscentrum i Lekvattnet.

Manusförfattare sökes till ett residens i hjärtat av Finnskogen

Region Värmland i samverkan med Torsby bibliotek utlyser ett residens, en vistelse, för en manusförfattare med start i oktober 2024. Uppdraget är att utforska skogsfinnarnas historia och utveckla ett manus för en dramaturgisk gestaltning. Platsen är Finnskogscentrum i Lekvattnet.

Region Värmland i samarbete med Torsby bibliotek söker en manusförfattare för ett residens i hjärtat av Finnskogen.

Uppdraget är att utforska skogsfinnarnas historia och utveckla manus för att gestalta exempelvis resan till en ny bosättning i Värmland, livet på Finnskogen i allmänhet eller under krigstiden eller något helt annat kopplat till Finnskogen.

Vi vill gärna genom en dramaturgisk gestalning fånga berättelser från den historia som finns runt Finnskogen och den nationella minoritetsgruppen sverigefinnar med fokus på skogsfinnarna som bosatte sig i Värmland.

Residenset kommer vara på Finnskogscentrum i Lekvattnet. Du kommer att få tillgång till vårt stora arkiv av material kring Finnskogen samt vårt referensbibliotek som är baserat på Richard Brobergs samling.

I närheten av Finnskogscentrum finns också finngårdar som du har möjlighet att besöka under din residensvistelse.

Presentation och dokumentation

• Uppdraget ska utmynna i en synopsis för en teveserie med kortfattat beskrivning av varje avsnitt samt manus för första avsnittet.
  • Du deltar också i en utvärdering av residensvistelsen.
  • Slutdokumentation ska också ske i form av 5–10 foton samt en text på cirka
    1 500 tecken som lämnas till kommunen och Region Värmland.

Kvalifikationer

Sökanden ska vara professionellt verksam och stadigvarande bosatt i Sverige och/eller ha sin konstnärliga verksamhet här.

Ansökan

Du ansöker med

• ett manusutkast till en teveserie eller långfilm
  • en beskrivande text om vad du hoppas få ut av, och vill åstadkomma under, ditt residens – gärna med en idé av inriktning på ämnet du vill skriva om.
  • CV

Vi kan ta emot manus som skrivs på svenska eller engelska.

Eftersom du kan komma att arbeta med barn och unga behöver du också visa ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökningsperioden är 27 juni till den 11 augusti. Du får besked under augusti månad. Ansökan skickas via mejl till region@regionvarmland.se. Ange "KBN/230401” i ämnesraden.

Omfattning och start

Två månader, motsvarande heltid. Arbetstider med mera görs upp i dialog med uppdragsgivaren. Arbete på kvällstid kan förekomma. Start i oktober 2024.

Arvode samt ersättning för material och produktion

Arvodet är 60 000 kronor mot faktura exklusive moms per månad. I arvodet ingår medverkan vid evenemang, samtal och utställningar enligt överenskommelse. Ersättning för material och produktionskostnad är 10 000 kronor.

Boende och resa

Reseersättning alternativt möjlighet till boende enligt överenskommelse.

Arbetsplats

Finnskogscentrum i Lekvattnet samt folkbiblioteket i Torsby. Du har också tillgång till en arbetsplats i delat kontor. Filmaren kommer att få stöd av bibliotekspersonal samt museipersonal med att navigera i biblioteks- och museimiljön.

Om Torsby kommun

Torsby kommun är en vidsträckt kommun i norra Värmland. Kulturavdelningen ansvarar för två folkbibliotek, en bokbuss och bemannar även tre skolbibliotek. Torsby Finnskogscentrum och biografen Stjärnan ryms likaså inom verksamheten. Torsby kommun har mycket att erbjuda sina invånare, såväl på fritiden med ett rikt förenings- och kulturliv, samt blomstrande närings-, arbets-, och friluftsliv. Biblioteken i Torsby kommun är ett nav inom kulturverksamheten och välbesökta, samt omtyckta mötesplatser. Torsby kommun är den välkomnande kommunen där vi med värmländskt hjärta och hållbar utveckling, tillsammans skapar ett gott liv. Läs mer om Torsby kommun: www.torsby.se

Fakturering

Du har F-skatt och fakturerar alla kostnader och arvoden. Avtal skrivs mellan dig och Torsby kommun. Eventuell förmånsbeskattning för logi kan tillkomma.

Försäkring

Du står och ansvarar för de försäkringar som behövs.

Kommunikation och dokumentation

Du som söker godkänner att dela bilder och dokumentation av ditt arbete under vistelsen för kommunikation och dokumentation.

Evelina Nilsson
Kulturchef, Torsby