Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Digital berättardriven plattform skapas i samarbete med Brobygrafiska

I grupper om tre eller fyra personer presenterade eleverna på utbildningen Digital design, Brobygrafiska i mitten av april en prototyp till en interaktiv digital berättardriven plattform som skulle kunna lyfta slöjdare och konsthantverkare i Värmland.

Digital berättardriven plattform skapas i samarbete med Brobygrafiska

Under sju intensiva veckor har ett tjugotal studenter som går digital design på Brobygrafiska jobbat med ett uppdrag som de fått av kulturavdelningen, Region Värmland.

Det handlar om att ta fram en prototyp till en interaktiv digital berättardriven plattform som lyfter slöjdare och konsthantverkare i Värmland. Filmutvecklare Stefan Barkman berättar hur det gick till.
– En del i projektet Culturality handlar om digitala resurser för forskning, utåtriktad kommunikation och samarbete. Efter insamling av material och några test insåg vi behovet av att involvera UX design och digital formgivning i processen. Vi kontaktade utbildningsledaren på Brobygrafiska som förstod vår ingång och vi inledde ett fruktsamt samarbete.

Många kreativa idéer när sex grupper var på scenen

I mitten av april var Stefan Barkman och Kajsa Stinnerbom, Region Värmland tillsammans med representanter från Visit Värmland och Compare på plats i Sunne för att ta del av resultatet av sex gruppers skapande av olika kreativa plattformar.
– Det var mycket intressant att få ta del av alla gruppers kreativa idéer och presentationer. Det kom med många spännande vinklar och lösningar. Vi fick inblick i hur digital design för interaktiva plattformar går till och vilka möjligheter de medför samt vikten av det estetiska arbetet som ligger bakom en sådan produkt, säger Stefan Barkman.

Stefan och Kajsa ser fram emot fortsatt samarbete med Brobygrafiska i denna process. Exakt var det kommer att leda kan de inte säga ännu.

Uppgiften till studenterna

Jonathan Rist Christensen, utbildare vid Brobygrafiska berättar om hur de tog sig an uppdraget:

  • Eleverna fick en öppen brief som handlade om att skapa en digital plattform för att främja värmländskt kulturhantverk, med turister som målgrupp.
  • Fokus låg på att hitta en lösning som skulle gynna och användas av målgruppen, beroende på vilket koncept de kom fram till. Projektet började med research för att förstå målgruppen och deras ursprung.
  • Med hjälp av rapporter och statistik från Visit Värmland kunde de identifiera olika målgrupper baserat på sina koncept.
  • Sedan följde en iterativ process för att utveckla lösningen, med många timmar av handritade trådskisser som sedan omvandlades i Figma till en klickbar prototyp.
  • Utöver detta skulle eleverna också skapa ett varumärke för att knyta an till berättandet och kommunicera med målgruppen på rätt sätt.

Tre frågor till Jonathan Rist Christensen

Berätta om hur varumärke och storytelling hänger ihop

På Brobygrafiska är varumärke och storytelling tätt sammanlänkade. Om du inte vet hur något ska berättas, finns det kanske inte mycket att berätta. När varumärket har en tydlig kärna med värden och värderingar blir berättandet enklare, eftersom det blir en förlängning av varumärkets personlighet.

– Idag arbetar alla varumärken med storytelling på en eller flera fronter – det är berättandet som skapar starka relationer till kunderna. När kärnan är genuin och trovärdig blir varumärkesarbetet enklare, eftersom det speglas inifrån och ut.


Utveckla dina tankar om vad som är viktigt när man ska bygga en digital plattform

– En digital plattform behöver vara tillgänglig, användaranpassad och användarvänlig. Som digitala designers handlar vårt jobb inte bara om att minska frustrationer, utan också om att leverera en njutbar upplevelse. En berättande upplevelse är med fördel interaktiv. Genom att knyta an till berättandet kan vi stärka kundens relation till varumärket om det genomförs på rätt sätt. Om det görs felaktigt får du motsatt effekt.


Finns det något fruktbart mellan digital design och turism/besöksnäring?

– Absolut! Turismen är äventyrlig, både i liten och stor skala. Vi pratar med en målgrupp som vill upptäcka nya saker och är nyfiken på sin omgivning. Digital design och gränssnitt för webbplatser, appar eller liknande kan fylla stora behov beroende på var det behövs. Värmland har många spännande saker som kan lyftas fram med digitala verktyg som rörligt, interaktivt och samspelet däremellan.

 

Culturality

Culturality ingår i Horisont Europa som är EU:s program för forskning och innovation. Projektet, som har fokus på slöjd och hantverk, ska bidra till kulturell förnyelse samt en ekonomisk och hållbar utveckling av landsbygden. Målet är att främja kulturturism och aktiviteter som gynnar sysselsättning och lokal försörjning​.

Mer om EU-projektet Culturality.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?