Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nyhetsbrev 1 • februari 2022
Sjukhus och användarikon.

"En fantastisk milstolpe som vi får vara med om"

Nyhetsbrev 1 • februari 2022

Om arbetet med att skapa framtidens Centralsjukhus och utvecklingen av den värmländska hälso- och sjukvården

Det är inte varje arbetsdag man får vara med om att skapa historia, men faktum är att det är precis vad vi i regionen gör just nu.

Nästa år sätter vi spaden i marken för en omfattande om- och tillbyggnation av Centralsjukhuset i Karlstad – ett arbete som vi började planera för flera år sedan och som kommer pågå under cirka 15 år. Det är det största byggprojekt som vi i regionen någonsin genomfört, och även det största någonsin som gjorts i Värmland.

Tanken på det är hisnande, och lite läskig. Men samtidigt enormt inspirerande.
För det handlar ju om att skapa förutsättningar för framtidens hälso- och sjukvård – för att vi ska kunna ta hand om våra värmländska patienter under lång tid framöver, och ge våra medarbetare förutsättningar till moderna arbetssätt och bra lokaler.

Så det är en fantastisk milstolpe i utvecklingen av den värmländska vården som vi alla är med om.

Nya arbetssätt och nya lokaler går hand i hand

Som ansvariga för hälso- och sjukvården respektive Regionfastigheter är det viktigt för oss att göra det här tillsammans.

Vi behöver lokaler som stöder och möjliggör effektiva arbetssätt, samtidigt ska våra arbetssätt anpassas till det framtida sjukhusets utformning och funktion.

Det innebär till exempel att vi skapar ett akuthus där förlossning, intensivvård och andra verksamheter med akut karaktär samlas under samma tak. Något som ger arbetsmässiga fördelar för våra medarbetare som rör sig mellan olika enheter och våra patienter vars vård gynnas av korta avstånd mellan samverkande professioner.

Planering och förberedelse inför fortsättningen

Tills vi har ett färdigt akuthus är det kanske tio år. Tills hela sjukhuset är färdigställt ytterligare fem. Beräknad byggstart är under 2023. Fram till dess planerar och arbetar vi med hur byggarbetet ska genomföras: allt från att planera markundersökningar till att i slutänden skapa byggritningar som ska ligga till grund för det framtida sjukhuset.

Våra vårdverksamheter arbetar å sin sida med att förbereda sig för nya lokaler och nya arbetssätt. Vi har presenterat ”slutkartan”, alltså ritningen över det färdigbyggda sjukhuset som visar var våra olika verksamheter kommer att bo. Parallellt med det arbetar vi med vårdens strategiska utveckling och med att försöka förutse vilka kommande förändringar (inom forskning, arbetssätt, hos vår befolkning etc) som är nödvändiga att tänka in när vi arbetar med utvecklingen av det framtida sjukhusets funktion.

I det här nyhetsbrevet kommer vi regelbundet att ge aktuella uppdateringar kring vad vi arbetar med och hur projektet framskrider.

Porträtt

Lena Gjevert