Region Värmland / Nyhetsarkiv / Första ”grävet” för Mottagningshuset
Grävmaskin som tar ett symboliskt första grävtag i grushög.

Första ”grävet” för Mottagningshuset

Nu bygger vi framtidens vård för varenda värmlänning.

– Ett nytt centralsjukhus är en förutsättning för modern hälso- och sjukvård. Det är en stor omstöpning som sker på hela sjukhusområdet för att dagens centralsjukhus är slitet och omodernt, sa Åsa Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

Mottagningshuset kommer att innehålla dagvård och öppenvård. Här kommer verksamheter att samlas som tar emot många patienter över dagen, till exempel gynmottagning, reumatologimottagning och barn- och ungdomsmedicin. Även Kliniskt träningscentrum kommer att sitta här.

Gruppbild när första grävtaget för Mottagningshuset sker, Nya CSK

Här är representanter från Skanska och Region Värmland samlade inför första "grävet".

En stor dag för hälso- och sjukvården, Värmland och Skanska

– Det kan verka lite sent att kalla detta första ”grävet”. Men fram tills idag har jobbet varit att förbereda för det som manifesteras nu, att vi börjar bygga Mottagningshuset som är den första permanenta delen av Nya CSK, sa Olle Strandsäter, regionchef Skanska.

– Vi har ett tydligt hållbarhetsfokus för Mottagningshuset. Det är den första sjukhusbyggnaden i Sverige som byggs med trästomme och vi använder ”grön betong”, klimatsmart armering och cirka 200 000 återbrukade tegelstenar till fasaden, sa Olle Strandsäter.

Vinster för både patienter och medarbetare

– Vi har suttit i temporära lokaler i 12 år. Nu ser vi fram emot att jobba och ta emot patienter i nya lokaler som är anpassade för modern vård, säger Marie Bejmo, avdelningschef endokrin- och diabetescentrum medicinkliniken. Det blir nära till huvudentrén för våra patienter och färre steg att transportera sig för både patienterna och personalen.

Porträttbild av Arro Riskfalk med röd hjälm och varselkläder.

Arro Riskfalk, undersköterska på endokrin- och diabetescentrum, fick ta första ”grävet” för Mottagninghuset. (Hon har lovat att fortsätta som undersköterska och inte konvertera till grävmaskinist).

Läs mer om Mottagningshuset och Nya CSK

www.regionvarmland.se/nyacsk/mottagningshuset