Region Värmland / Nyhetsarkiv / Idag har stadsbyggnadsnämnden sagt ja till att riva Bragska villan
Bild på Bragska villan, Centralsjukhuset Karlstad.

Idag har stadsbyggnadsnämnden sagt ja till att riva Bragska villan

Det var i våras som regionen ansökte om rivningslov för Bragska villan med hänvisning till att den hamnar i konflikt med ambulansens färdväg. Idag tog stadsbyggnadsnämnden vid Karlstads kommun beslutet att säga ja till att riva villan.

Ett nej till rivning skulle kräva en nyprojektering av hela nya CSK eftersom Bragska villan ligger mitt i akutstråket där ambulanser och räddningsfordon ska köra fram till akuten.

Argumentet för rivning har varit att ”det allmänna och enskilda intresset av att byggnaden rivs väger tyngre än det allmänna intresset av att byggnaden bevaras”.

– Det här är ett strategiskt viktigt beslut för framdriften av Nya CSK och en förutsättning för byggandet av det nya akuthuset, säger Cecilia Alte som är byggchef för Nya CSK.