Region Värmland / Nyhetsarkiv / Hållbarheten i fokus på interregionalt slöjdresidens i Mattila

Finngården Mattila står värd för ett slöjdresidens sommaren 2023

Hållbarheten i fokus på interregionalt slöjdresidens i Mattila

Nio yrkesverksamma slöjdare och hantverkare från åtta län deltar i ett interregionalt slöjdresidens (en vistelse) den 27 juni – 2 juli vid finngården Mattila. Två personer är från Värmland.

Deltagarna kommer utforska slöjdens roll i förhållande till skog, skogsbruk och hållbarhet genom att slöjda med material som tas på plats i skogen runt Mattila. De medverkande har olika infallsvinklar på slöjden och skogen och planerar att lägga fokus på olika material och tekniker. Med från Värmland är sameslöjdaren Johan Huuva från Västra Ämtervik och den textila slöjdaren Ulrika Jäger från Lekvattnet. Johan jobbar med trä och horn och Ulrika med stickning och färgning.

– Slöjden för mig är en livsstil, det är inte bara en hobby eller ett jobb. Det är den jag är och skogen är det centrala i den livsstilen. Det är där materialet kommer ifrån. Kvalitet och noll miljöpåverkan är det jag strävar efter i mitt arbete. Hållbarhetstänket finns alltid med mig men det är något jag skulle behöva och vilja lära mig mer om för att kunna nå mina mål så bra som det går, säger Johan Huuva.

Ulrika Jäger har en nära anknytning till Mattila och hennes skapande är inspirerat ur berättelser som är knutna till skog och kulturarv. Hon ser fram emot att vara kreativ tillsammans med andra slöjdare.

– Vi får en möjlighet till praktiska studier av skogens resurser med inriktning på hållbart hantverk. Det är värdefullt att ta del av ursprungliga metoder som är användbara idag. Ett viktigt syfte för mig är att arbeta med immateriellt kulturarv knutet till den kvinnliga sfären.

Hur slöjden bidrar till ett hållbart skogsbruk

Under residenset Slöjden, skogen och hållbarheten ges deltagarna tid för egen utveckling i sitt slöjdande och utrymme att tillsammans undersöka hur slöjd och hållbarhet kan kommuniceras till olika målgrupper. Fokus ligger även på hållbart företagande och hur slöjden kan bidra till ett hållbart skogsbruk. Centralt i arbetet är slöjdens möjligheter och bidrag till de globala målen för Agenda 2030.

Region Värmlands hemslöjdsutvecklare Kajsa Stinnerbom berättar att förberedelserna inför residenset pågår.

– Så snart snön har tinat kommer vi inventera vilka material som deltagarna vill använda. Vi ser fram emot att utforska skogarna runt Mattila och se hur skogen kan användas i slöjden. Genom projektet vill vi använda och utmana skogen i nya och utvecklande samarbeten som bidrar till att vidga slöjden, säger Kajsa Stinnerbom.

Residenset är det andra av tre under det treåriga projektet ”Slöjden, skogen och hållbarheten” som genomförs av hemslöjdutvecklare och konsulenter i länen; Dalarna, Gävleborg, Uppsala, Värmland, Västmanland och Örebro. Utlysningen till detta residens ledde till 33 ansökningar och nio valdes ut.

Deltagare 2023

• Johan Huuva, Värmland