Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Regionala utvecklingsnämnden i korthet 3 oktober 2023

Regionala utvecklingsnämnden i korthet 3 oktober 2023

Regionala utvecklingsnämnden skickade under tisdagen vidare synpunkter till Trafikverket för arbetet med slussarna och nationell transportplan 2026–2037 samt fattade beslut om fortsatt finansiering av Almi Företagspartner.

Synpunkter angående Trafikverkets remiss om slussarna i Trollhättan

Region Värmland står bakom Trafikverket och Sjöfartsverket som menar att alternativ Nord är det bästa alternativet för lokalisering av nya slussar i Trollhättan.

Rekommendationen bygger på den samlade bedömningen om alternativens effekter och konsekvenser samt i vilken utsträckning de bäst uppfyller projektets ändamål med minsta möjliga intrång och besvär utan orimlig kostnad.

Synpunkter till Trafikverkets arbete för nationell transportplan 2026–2037

Region Värmland ser positivt på det uppdrag regeringen lämnat till Trafikverket gällande nationell transportplan för perioden 2026–2037, men vill bland annat lyfta fram följande synpunkter som de bör ta hänsyn till:

  • Trafiksäkerhet: För att uppnå etappmålen om en halvering av dödsfall och allvarligt skadade i trafiken fram till 2030, vilket innebär att högst 133 personer får avlida i trafiken, krävs ökade investeringar i länsplanerna. För närvarande utgör länsplanerna endast cirka tio procent av de totala investeringsmedlen, och den andelen har minskat från tidigare nationella ramar. I Värmland skulle det ta nästan 150 år att mötesseparera de återstående prioriterade vägsträckorna, som utgör ungefär 20 mil av länets totala statliga väglängd på cirka 500 mil.
  • Kostnadseffektivitet: Region Värmland anser att Trafikverket kan göra mer för att uppnå ökad kostnadseffektivitet. Det är oacceptabelt att kostnaderna för vägprojekt i Värmlands länsplan kan öka med så mycket som 174 procent på fyra år, mellan 2017 och 2021.
  • Stråkperspektiv: Region Värmland stödjer regeringens betoning på att se nyttan i stråk snarare än isolerade länkar. Oslo-Stockholm är ett avgörande stråk för Värmland, och det finns brister både på väg- och järnvägssidan som behöver åtgärdas.
    Sveriges ansökan om medlemskap i NATO förväntas också underlätta ytterligare finansieringsmöjligheter för stråket mellan Stockholm och Oslo som inte kan överföras till andra projekt.

Fortsatt finansiering av Almi Företagspartner

Almi Företagspartner Värmland AB, som ägs till 51 procent av Almi Företagspartner AB och till 49 procent av Region Värmland, har säkerställt finansieringen för sin verksamhet under 2024. Nämnden godkände fortsatt stöd för Almi med ett belopp på 7 774 501 kronor.

Erik Evestam (C)

Ordförande regionala utvecklingsnämnden

Telefon: 076-527 38 44
E-post: erik.evestam@regionvarmland.se

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?