Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Region Värmland skickar kallelser och fakturor till invånarens digitala brevlåda

Region Värmland skickar kallelser och fakturor till invånarens digitala brevlåda

Region Värmland skickar sedan tidigare fakturor till invånarnas digitala brevlåda och nu börjar också vården skicka kallelser dit.
– Användningen av digital brevlåda har ökat de senaste åren och det känns bra att kunna möta invånarnas förväntningar på service, säger Kenneth Viläng, ekonomichef ekonomiservice.

Många värmlänningar har valt att skaffa en digital brevlåda (för närvarande Kivra, Billo eller Min myndighetspost) och nu tas flera olika steg för att också Region Värmland ska digitalisera kommunikationen med de invånare som vill det. Eftersom vården nu går över till att använda digitala brevlådor för många ärenden, inklusive kallelser, är det viktigt att de invånare som har en digital brevlåda också har aviseringarna påslagna så ingen viktig kommunikation missas.

Digitala kallelser

Region Värmland har påbörjat arbetet med att skicka digitala kallelser till invånarna från vården. Redan idag skickar regionen enkla kallelser via 1177.se som bara innehåller tid och plats, och på sikt kommer kompletta kallelser att kunna skickas dit. Innan det är tekniskt genomfört kommer vårdens kallelser skickas till invånarens digitala brevlåda.
Kallelser till gynekologisk cellprovskontroll på barnmorskemottagningarna går numera till invånarens digitala brevlåda när en sådan finns. Ingela Larsson är samordningsbarnmorska inom Barn unga och familjehälsa:
– Kallelser till gynekologisk cellprovskontroll går nu ut digitalt till de som har till exempel Kivra, så vi vill uppmana alla som har det att också ha aviseringarna påslagna så ingen missar informationen. Vi har nyligen bytt system så för den som vill omboka sin tid så går det just nu tyvärr inte att göra det på 1177.se utan man måste ringa till oss. Det kommer dock vara åtgärdat inom några månader, säger Ingela Larsson.

Exempel på andra områden som skickar kallelser till digital brevlåda är allmänmedicin, hudsjukvården, ögonsjukvården, öron-näs-halskliniken, neurolog- och rehabiliteringskliniken, medicinkliniken och hjärt- och akutmedicinkliniken. Totalt rör det sig om nästan 100 mottagningar som redan gör det och senare under våren 2024 kommer de flesta mottagningar att skicka kallelser till digital brevlåda. Att det sker stegvis beror på att de informationsbilagor och formulär som hör till kallelserna först måste gås igenom och digitaliseras.
– Vi skruvar nu upp tempot i hälso- och sjukvårdens digitalisering både via 1177 och med utskick till digital brevlåda. Att skicka kallelser till digital brevlåda är positivt för alla: invånare, medarbetare, ekonomin och miljön. Det minskar administrationen för personalen, patienten får sin kallelse snabbare och säkrare, utskicken kostar en bråkdel av vad ett pappersutskick kostar och dessutom värnar vi miljön genom att inte använda papper i onödan, säger Göran Karlström, medicinskt ledningsansvarig inom hälso- och sjukvården.

Digitala fakturor

Det finns flera sätt att betala fakturor från Region Värmland där man kan välja e-faktura (fakturan skickas direkt till internetbanken) eller autogiro. Om man inte valt något av dessa sätt men har en digital brevlåda så skickas fakturan dit. Om invånaren inte gjort några digitala val kommer fakturan skrivas ut och skickas med brev till invånarens vanliga brevlåda.
– De två viktigaste skälen att vi gör det här är ekonomi och service. Minskat porto leder förstås till minskade kostnader samtidigt som de invånare som vill vara digitala snabbt och enkelt får sin faktura på ett sätt som passar dem. Användningen av digital brevlåda har ökat de senaste åren och det känns bra att kunna möta invånarnas förväntningar på service, säger Kenneth Viläng, ekonomichef ekonomiservice.

Varför digitala utskick?

Det finns flera olika anledningar att regionen vill göra utskick till invånarna.

  • Lägre portokostnader då ett pappersutskick kostar 6–10 kr (beroende på antal blad) och ett digitalt utskick kostar 0,17 öre.
  • Snabbare och enklare för invånare som önskar digital kommunikation från regionen.
  • Digitala kallelser leder till minskad administration för vårdpersonal som i stället kan användas i det vårdnära arbetet.

Det är viktigt att den som har en digital brevlåda också kontrollerar den och säkerställer att aviseringar är påslagna. Den som har Kivra men inte vill få utskick från Region Värmland dit kan ändra det i Kivras inställningar.

Invånare som inte kan eller vill använda digitala tjänster kommer även i framtiden få fakturor, kallelser och andra utskick från Region Värmland hem i brevlådan på samma sätt som tidigare.

Digitala kallelser/andra utskick från vården:
Göran Karlström
Medicinskt ledningsansvarig Hälso- och sjukvården Region Värmland
goran.karlstrom@regionvarmland.se
010-831 90 55

Kallelser gynekologisk cellprovskontroll:
Ingela Larsson
Samordningsbarnmorska
ingela.larsson@regionvarmland.se
010-831 67 08

Digitala fakturor:
Kenneth Viläng

Ekonomichef ekonomiservice
kenneth.vilang@regionvarmland.se
010-831 40 05

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?