Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionfullmäktige i korthet den 24 april 2024

Regionfullmäktige i korthet den 24 april 2024

Regionfullmäktige fattade på onsdagen bland annat beslut om Region Värmlands årsredovisning och miljöplan.

Region Värmlands årsredovisning godkändes

Regionfullmäktige godkände Region Värmlands årsredovisning för 2023.

Årsredovisningen följer upp och beskriver hur regionen uppfyllt de mål och uppdrag som beslutades i Regionplan 2023. I regionplanen beslutar regionfullmäktige om inriktning, mål, strategier och ekonomiska ramar, och för att förverkliga den politiska viljan använder regionen målstyrning som styrmetod.

Bedömningen är att effektmålen trygga och nöjda invånare, attraktivt och hållbart Värmland och god, jämlik och jämställd hälsa delvis har uppnåtts för året 2023. Samt att målet hållbar organisation ej har uppnåtts.

Resultatet för 2023 var minus 876 miljoner kronor, vilket var 937 miljoner sämre än budgeterat.

Fullmäktige godkände 2023 års miljöredovisning

Regionfullmäktige godkände Region Värmlands miljöredovisning för 2023.

Redovisningen utgår från Miljöplan 2021–2025 som innehåller tre övergripande mål och sju målområden för miljöarbetet i Region Värmland.

Under 2023 lades vikt på det övergripande målet och fokusåret ”Vi minimerar vårt klimatavtryck”. Särskilda insatser gjordes utifrån målsättningen att Region Värmland ska bli en fossilfri välfärdsregion till senast 2045. Bland annat genomfördes åtgärder för att öka andelen medarbetare som cyklar, går, åker buss eller tåg såväl i tjänsten som till och från arbetet.

Under våren genomfördes också en första uppföljning av klimatarbetet, Klimatbokslut 2022. Bokslutet visade att det totala klimatavtrycket minskar men inte tillräckligt snabbt för att ligga i linje med Parisavtalet. Det mycket allvarliga ekonomiska läget med personalförändringar och resursprioriteringar inom miljöplanens arbets- och avstämningsgrupper bromsade till viss del arbetet med att uppnå målen. För att öka förutsättningarna att arbeta med och nå målen tog regionfullmäktige, hösten 2023, beslut om att förlänga miljöplanen med ett år, till och med 2025.

Vid en bedömning av uppnådda resultat inom respektive målområde redovisas både en förbättring och en liten försämring jämfört med förra året. Enligt bedömningen utvecklas målområdet resor och transporter till stor del enligt plan. Förra året uppnådde även målområdena finansförvaltning och bidrag, medel och stöd den bedömningen. Resterande målområden anses utvecklas till viss del enligt plan. En viss förbättring ses för inköp och resursförbrukning samt måltidsförsörjning jämfört med förra året, då målområdena inte alls ansågs utvecklas enligt plan.

För att det ska vara möjligt att närma sig eller nå målen i miljöplanen är det avgörande att respektive verksamhetsledning har engagemang för samt förutsättningar att verka för att målen nås. För flera av målen i miljöplanen krävs prioriterade ekonomiska resurser för att en uppfyllelse ska vara möjlig till 2025. I det mycket allvarliga ekonomiska läge som Region Värmland befinner sig i kan konstateras att dessa inte kommer uppnås. Fokus kommer i stället riktas på att nå mål där miljöåtgärder kan genomföras som även är positiva för ekonomin eller inte kräver en ekonomisk investering.

En uppföljning av Region Värmlands klimatarbete skulle även ha ingått som en del i miljöredovisningen. På grund av att underlag inte hinenr komma in i tid hanteras uppföljningen separat och redovisas senare i ett klimatbokslut, liksom förra året.

Kenneth Johannesson
Regionfullmäktiges ordförande