Region Värmland / Nyhetsarkiv / Hälso- och sjukvårdsdirektören i Region Värmland lämnar sitt uppdrag

Hälso- och sjukvårdsdirektören i Region Värmland lämnar sitt uppdrag

Efter fyra år i rollen som hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Värmland lämnar Lena Gjevert sitt uppdrag.

– Det har varit fyra otroligt intensiva men också roliga år. Rollen som hälso- och sjukvårdsdirektör kräver dock mycket och jag upplever att arbetet tar mer än det ger nu. Jag behöver tänka på min hälsa och har därför haft en dialog med min chef om en förändring. Vi har kommit överens om att jag lämnar mitt uppdrag i samband med att jag går på semester i sommar, säger Lena Gjevert.

Lena Gjevert började som hälso- och sjukvårdsdirektör hösten 2020, mitt under coronapandemin.

– Det var en speciell tid som krävde mycket av hälso- och sjukvården. Jag är stolt över hur vi klarade av hanteringen, men det var också slitiga år som satt sina spår. Nu är vi en ekonomisk kris som också tär hårt på organisationen och det kräver ett ledarskap som orkar långsiktigt, säger Lena Gjevert.

Enligt regiondirektör Peter Bäckstrand fortsätter Lena Gjevert sitt uppdrag som vanligt fram till början av juli och därefter gäller den tidigare lagda sommarplaneringen.

– Men jag kommer påbörja arbetet snarast med att hitta en tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör som kan ta över från och med i höst. Därefter kommer en rekryteringsprocess att ta vid.

Vad Lena Gjevert ska göra härnäst är inte klart i dagsläget.

– Jag är mån om att behålla hennes kompetens i organisationen och kommer se till att vi kan dra nytta av den, men vi får återkomma till hur, säger Peter Bäckstrand.