Region Värmland / Nyhetsarkiv / Hälso- och sjukvårdsnämnden i korthet 18 juni 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden i korthet 18 juni 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade i samband med tisdagens sammanträde bland annat om en remiss om införande av nationellt vaccinationsprogram för skydd mot vattkoppor.

Nämnden positiv till införande av nationellt vaccinationsprogram för skydd mot vattkoppor

Region Värmland har uppmanats att svara på en remiss om Folkhälsomyndighetens förslag om införande av nationellt vaccinationsprogram för skydd mot vattkoppor och en rekommendation om ikappvaccination av icke-immuna barn upp till 18 år.

Regionens remissvar har tagits fram av Smittskydd Värmland i samråd med Vaccination Värmland, barnhälsovårdsöverläkare, läkemedelsberedningsenheten och barn- och ungdomsmedicin. Region Värmland tillstyrker förslaget och betonar i svaret vikten av att tydliga, nationellt övergripande riktlinjer utarbetas och kommuniceras inför praktisk implementering av olika delar i vaccinationsprogrammet samt att man ser fram emot fortsatt dialog.

Hälso- och sjukvårdsnämnden ställde sig bakom remissvaret.

Ställföreträdande smittskyddsläkare utsedda

För att någon annan ska kunna gå in som ställföreträdande smittskyddsläkare i ordinarie smittskyddsläkares frånvaro, och ha mandat att ta samma beslut som ordinarie i enlighet med smittskyddslagen, behöver ställföreträdande utses av nämnden. Hälso- och sjukvårdsnämnden har därför utsett Andreas Harling, biträdande smittskyddsläkare och Thomas Hollowell, ST-läkare på infektionskliniken, till ställföreträdande smittskyddsläkare.

Daniel Schützer
Regionråd (S) och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden
daniel.schutzer@regionvarmland.se