Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kollektivtrafiknämnden i korthet 18 juni 2024

Kollektivtrafiknämnden i korthet 18 juni 2024

Vid tisdagens sammanträde fattade kollektivtrafiknämnden bland annat beslut om Värmlandstrafiks busstrafik under 2025.

Busstrafiken 2025 klar

Vid tisdagens möte godkände kollektivtrafiknämnden beställningen av Värmlandstrafiks trafik för regionbusstrafiken, stadstrafiken i Karlstad samt tätortstrafiken i Kristinehamn och i Arvika.

Trafiken kommer att köras i samma uträckning och med samma linjer och hållplatser som under 2024. Vissa effektiviseringsåtgärder och anpassning för att förbättra punktligheten och möta upp kundsynpunkter genomförs som en del i det vanliga arbetet med att förbättra och trimma trafiken.

Den nya tidtabellen för stadstrafiken i Karlstad, som trafikeras av Keolis, träder i kraft 9 december 2024 och gäller fram till dess att sommartidtabellen tar vid den 16 juni 2025.

De nya tidtabellerna för regionbusstrafiken och trafiken i Arvika och Kristinehamn, som trafikeras av Nobina, träder i kraft 9 december 2024 och sträcker sig fram till 13 december 2025.

Fortsatt utmaningar i ekonomin

Kollektivtrafiknämnden godkände också den ekonomiska rapporten för perioden januari till maj. Kollektivtrafiken följer budget och de insatser som gjorts vad gäller höjda biljettpriser och indragen trafik har gett resultat både på inkomst- och utgiftssidan. Kollektivtrafiken utmanas dock fortsatt av höga nivåer på trafikindex. Utfallet för perioden är minus 31 miljoner. En ljusning vad gäller trafikindex finns dock. Kurvan har bromsat in och ligger på en stabil lägre nivå, varför prognosen för helåret också skrivits ned något.

Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se