Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kultur- och bildningsnämnden i korthet 18 juni 2024

Kultur- och bildningsnämndens junimöte hölls i Klabbelagårn, Rackstadmuseet i Arvika. Museichef Anneli Strömberg berättade bland annat om museets verksamhet för barn och unga.

Kultur- och bildningsnämnden i korthet 18 juni 2024

Kultur- och bildningsnämnden tog idag bland annat beslut om att använda reserverade medel till fastighetsunderhåll vid folkhögskolorna Ingesund i Arvika och Kyrkerud i Årjäng.

Mötet var förlagt till Klabbelagårn, Rackstadmuseet i Arvika. Presentationen från museichef Anneli Strömberg handlade bland annat om museets verksamhet för barn och unga med skapande i olika former. Aktuellt nu är en sommarskaparverkstad med snickerier.

Pengar till fastighetsunderhåll på folkhögskolorna Ingesund och Kyrkerud

Kultur- och bildningsnämnden, som också är folkhögskolornas styrelse, godkänner att 10,3 miljoner kronor används för fastighetsunderhåll av lokalerna på folkhögskolorna Ingesund i Arvika och Kyrkerud i Årjäng. Pengarna har reserverats kopplat till ett par händelser under tidigare år, bland annat ett skadestånd som har betalats tillbaka efter en förskingring där anställd blev dömd.

Det är Regionfastigheter som disponerar pengarna enligt planeringen för underhåll och det sker i samverkan med ledningarna vid respektive skola.

Särskilt stöd till Wermland Opera

Wermland Opera beviljas ett särskilt stöd med 835 miljoner kronor 2024 för preliminär bashyra för Bageriet. Regionstyrelsen har tagit beslut om finansieringen och stödet betalas ut via kultur- och bildningsnämnden.

Bakgrunden är att Region Värmland och Karlstad kommun tidigare tagit på sig att täcka nettokostnadsökningen som flytten innebär för operan, i form av flyttkostnader, ökad hyra samt ökade driftskostnader. Fördelningen är 60/40 mellan regionen och kommunen.

Satsningar inom läs- och litteraturfrämjande

Nämnden fick en presentation av de satsningar som sker inom läs- och litteraturområdet kopplat till ett tidigare beslut som innebar omprioriteringar och ett avslut på regionens medverkan vid bokmässan i Göteborg.

Kulturavdelningen arbetar med att stötta professionella författare, arrangörer och talanger inom litteraturområdet. Bland annat finns ett bidrag som föreningar och folkbibliotek kan söka för mindre kulturevenemang. De jobbar också med att bygga strukturer för att förbättra läsningen hos barn i grundskoleåldern. Ett exempel är kompetensutveckling för lärare i estetiska lärprocesser tillsammans med kulturskapare. Att barn och unga ska hitta läsningen genom exempelvis musik och teater.

Läs mer på Region Värmlands webb:

Stöd till litterära evenemang

Läsglöd