Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionfullmäktige i korthet den 19 juni 2024

Regionfullmäktige i korthet den 19 juni 2024

Regionfullmäktige fattade på onsdagen bland annat beslut om regionplan och budget samt flerårsplan.

Regionplan och budget 2025 med flerårsplan 2026–2027

Regionplanen är regionfullmäktiges årliga styrande dokument och ett verktyg för att styra mot Region Värmlands vision ”Livskvalitet i världsklass”. Regionplanen innehåller regionfullmäktiges övergripande effektmål för mandatperioden, innevarande års budgetram samt en ekonomisk flerårsplan och är grunden för planeringen av verksamheten.

Regionfullmäktige fastställde regionplan och budget 2025, flerårsplan 2026–2027 inklusive regionfullmäktiges uppföljningsplan för 2025. Regionfullmäktige tog också beslut att skattesatsen för 2025 höjs med 60 öre till 12,28 per skattekrona.

2025 års budget kommer att omfatta drygt 12,3 miljarder kronor.

Klimatbokslut 2023 för ett fossilfritt Region Värmland

Region Värmland tog 2022 beslut om att bli en fossilfri välfärdsregion. Ett långsiktigt mål är att organisationen ska minska sina klimatutsläpp med minst 85 procent till 2045 jämfört med basåret 2019. Det gäller både utsläpp som regionen direkt orsakar, som exempelvis förbränning av fossila drivmedel vid tjänsteresor, och indirekta utsläpp vid till exempel produktion av inköpta varor. Ett delmål är beslutat om att användningen av fossila bränslen inom den egna verksamheten ska vara noll till år 2030. Åtgärder för att nå målen ingår som en del i genomförandet av Region Värmlands Miljöplan 2021–2025.

Klimatbokslutet redovisar klimatpåverkan från Region Värmlands aktiviteter 2023. Det ingår också en beskrivning av hur utvecklingen ser ut över tid för de utpekade områdena. I vissa fall ges en djupare förklaring till resultatet och vad Region Värmland behöver satsa på för att nå delmålet till 2030 och det långsiktiga målet till 2045.

Bokslutet visar bland annat att det totala klimatavtrycket minskar, men inte tillräckligt snabbt för att ligga i linje med Parisavtalet. Under 2023 var minskningen 2,5 procent och för att klara Parisavtalet behöver Region Värmland minska sina utsläpp i storleksordningen 8 procent per år.

Regionfullmäktige godkände klimatbokslutet för 2023.

Kenneth Johannesson
Regionfullmäktiges ordförande