Region Värmland / Nyhetsarkiv / Mikael Bergenheim blir adjungerad professor

Mikael Bergenheim blir adjungerad professor

Kirurgen Mikael Bergenheim blir adjungerad professor vid Karlstads universitet. Han kommer att dela den rollen med att vara utbildningsläkarchef i Region Värmland.
– Jag blir en brygga mellan regionen och utbildningarna på universitetet.

Fram till 2021 finansierade Region Värmland en professur i psykologi vid Karlstads universitet.

Nu går regionen in och finansierar en adjungerad professor i folkhälsovetenskap på deltid på institutionen för hälsovetenskaper.

– Tidigare hade vi brist på psykologer och satsningen på en professur i psykologi slog väl ut. Nu har vi fram för allt ett stort behov av andra yrkesgrupper som till exempel sjuksköterskor, därför känns den här satsningen jättebra. Vi tror att det kommer att gagna både regionen och utbildningen på universitetet, säger Birgitta Sigvant, verksamhetschef på centrum för klinisk forskning och utbildning i Region Värmland

Den 16 september tog Karlstads universitet beslut att tillsätta Mikael Bergenheim. Han tillträder den 1 december och kommer framöver att vara adjungerad professor på universitetet och utbildningsläkarchef i Region Värmland.

– Det här är ett nytt grepp som är jättespännande. Det handlar om utbildning och forskning på olika nivåer, från grundutbildning och vidareutbildning på Karlstads universitet till klinisk utbildning av läkare i Region Värmland, säger han.

Ömsesidigt beroende

Mikael Bergenheim lyfter den viktiga samverkan som finns mellan Karlstads universitet och Region Värmland.

– Region Värmland och Karlstads universitet är helt beroende av varandra när det kommer till utbildning och kompetensförsörjning. Regionen bidrar med utbildningsmöjligheter genom praktikplatser och universitetet förser oss med studenter och framtida medarbetare, säger han.

– Jag blir en brygga mellan regionen och utbildningarna på universitetet. Utbildning av unga människor är vår framtid. Jag har jobbat med rekrytering i halva mitt yrkesliv och vet hur viktigt det är att ta hand om studenter, ge dem en bra praktik och klinisk utbildning.

Mikael Bergenheim har en lång bakgrund inom Region Värmland. Han är kirurg i botten med bukspottkörtelcancer som specialitet. Han har jobbat som chef på kirurgen på Centralsjukhuset Karlstad, och som sjukvårdsledare under pandemin innan han blev chef för område slutenvård. De senaste ett och ett halvt åren har han varit tillbaka i sin roll som kirurg.

Han disputerade vid Umeå universitet som 25-åring. År 2000 blev han docent.

"Brinner för den dagliga handledningen"

Som adjungerad professor kommer han att arbeta med egen forskning inom området bukspottkörtelcancer och med forskarhandledning av doktorander och studenter. Han kommer hålla föreläsningar och vara delaktig i hur utbildningarna formas.

Birgitta Sigvant är stolt över att en av Region Värmlands medarbetare blir adjungerad professor.

– Vi är inte ett universitetssjukhus och då är det fantastiskt roligt att Region Värmland prioriterar vetenskaplig kompetens och ser möjligheterna med det, säger hon.

– Tidigare har Region Värmland finansierat en professur på 100 procent och haft en utbildningsläkarchef på 100 procent. Det här blir en kombinationstjänst där Mikael kommer att vara utbildningsläkarchef på 60 procent och adjungerad professor på 40 procent, säger Birgitta Sigvant.

I rollen som utbildningsläkarchef kommer Mikael Bergenheim att jobba mycket med omställningen där AT-tjänstgöring nu ersätts av BT-tjänstgöring.

– Vi har en väldigt bra AT-utbildning i Värmland, som jag vill göra ännu bättre. För mig är handledningen viktig och mitt mål är att utveckla den och att vi ska klättra på AT-rankningen. Jag brinner för den dagliga handledningen, den som sker varje dag, vid varje patientmöte, säger han.

Mikael Bergenheim
Utbildningsläkarchef och tillträdande adjungerad professor
mikael.bergenheim@regionvarmland.se

Birgitta Sigvant