Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland varnar för bedragare

Region Värmland varnar för bedragare

Det förekommer på nytt bedrägeriförsök kopplat till hälso- och sjukvården.
– Vi har flera aktuella exempel från hela länet där man försöker lura patienter. Därför vill vi skicka en varning om att vara på sin vakt, säger Eva Bergqvist, säkerhets- och beredskapschef.

Just nu förekommer bedrägeriförsök kopplat till hälso- och sjukvården. Det handlar framför allt om personer som utger sig för att arbeta hos Region Värmland eller på 1177 och som ringer upp privatpersoner och erbjuder hälsoundersökningar, meddelar provsvar eller som hävdar att det är fel på personens Bank-id. Gemensamt är att man i samtliga fall ber personen att logga in med Bank‑id alternativt bankdosa.

– Det som sticker ut nu är att bedragarna känner till vilken del av vården som patienten besökt vilket gör det svårare att avslöja bluffen. Hur man vet detta kan vi bara spekulera i, men vi undersöker detta noggrant, säger Eva Bergqvist.

Under den senaste veckan har Region Värmland fått ett flertal larm från uppmärksamma patienter i hela länet.

– Vi har skärpta invånare som inte har gått på bluffen utan slängt på luren och meddelat sin vårdcentral eller mottagning. Det är precis vad vi vill att man ska göra.

Eva Bergqvist har några korta uppmaningar som kan hjälpa dig att undvika ett bedrägeri:

• Lämna aldrig ut några koder eller logga in på uppmaning. Region Värmland ringer inte upp och ber att du ska legitimera dig via Bank-id. Vi ber heller aldrig om inloggningsuppgifter.
  • Om du har en tid för videosamtal eller om du ska använda e-tjänsterna på 1177.se legitimerar du dig, men aldrig om någon ringer och ber dig göra det.

– Sedan vill vi uppmana den som har blivit drabbad att polisanmäla det som hänt.

Skydda dig mot bedrägerier

Skydda dig själv och andra från att utsättas för telefonbedrägerier genom att följa Polismyndighetens råd.