Region Värmland / Nyhetsarkiv / 39 värmländska filmer på Filmörnen 2024

På Filmörnen berättar skådespelaren Hedvig Nilsson och regissören Marcus Carlsson om Biodlaren - sommarens långfilmsinspelning i Värmland. Foto: Antonio Ikovic

39 värmländska filmer på Filmörnen 2024

Nu på lördag den 28 september är det dags för festivalen Filmörnen som numera huserar i Skoghalls Folkets hus. Här kommer det att visas 39 närproducerade värmländska filmer inom komedi, drama, skräck, dokumentärer och musikvideos.

Region Värmlands filmutvecklare Robert P Olsson är nöjd med antalet bidrag och slår ett extra slag för Filmörnen Young som vänder sig till ungdomar i högstadieåldern.

– Vi är på väg tillbaka efter pandemin, antalet inskickade filmer ökar igen, vilket är glädjande. Nytt för i år är Filmörnen Young, en festival i festivalen. Tre kulturskolor i länet kommer att delta i ett nischat program för de unga filmarna. Det innehåller bland annat en animationsworkshop med animatören Ida Cai.

Biodlaren – sommarens långfilmsinspelning

Bland programpunkterna finns ett möte med den unga skådespelaren Hedvig Nilsson och regissören Marcus Carlsson som berättar om Biodlaren, sommarens långfilmsinspelning i Värmland.

Bland filmernas regissörer finns de som varit med på festivalen sedan 80- och 90-talet, unga talanger och framtidens filmskapare från Molkom folkhögskolas film- och animationsutbildningar samt länets kultur- och gymnasieskolor.

Årets Jury är Hedvig Nilsson, skådespelare, Camilla Brolin, skräddarmästare och Gabriel Lundh, ljuddesigner, musikproducent och mixare.

En mötesplats för värmländska filmare

Enhetschef Sofia Wretling lyfter vikten av Filmörnen som en mötesplats där filmare och publik bjuds på intressanta workshops, föreläsningar och mingel.

– Filmörnen är en viktig mötesplats för värmländska filmare på alla nivåer där nätverkande och inspiration går hand i hand.

Dagen innehåller även visning och prisning av filmtävlingen Noomaraton där två vinnarlag ska utses av totalt 13 filmer.

Se hela programmet på www.filmornen.nu

Fakta

Filmörnen startades 1978 av filmföreningen Värmlands filmförbund och genomfördes allra första gången på biografen Arenan i Karlstad. Tanken med filmfestivalen var att ge värmländska filmare en möjlighet att visa upp sina filmer på stor bioduk.

Filmörnen arrangeras av Värmlands filmförbund, WIFT Värmland, Skoghalls Folkets hus och Region Värmland med stöd av Värmlands biografnätverk och Kulturrådet.