Region Värmland / Nyhetsarkiv / Konstnären Jörgen Svensson och föreningen Skildra är årets Fröding- och Folkrörelsestipendiater

Årets Fröding- och Folkrörelsestipendiater mottog sina utmärkelser av kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson och vice ordförande Mattias Joelsson. Andrei Odegov, Samuel Nilsson, Alva Molin och Marcus Andersson representerade föreningen Skildra som fick Folkrörelsestipendiet. Konstnären Jörgen Svensson, näst längst till höger, är årets Frödingstipendiat.

Konstnären Jörgen Svensson och den ideella föreningen Skildra. Det är mottagarna av 2024 års Fröding- och Folkrörelsestipendier. Priscermonin skedde vid dagens regionfullmäktige.

Jörgen Svensson, har under flera decennier varit en framstående och inflytelserik konstnär inom den svenska och internationella konstscenen. Hans arbete kännetecknas av en djupgående utforskning av sociala och politiska teman, vilket har resulterat i en rad betydelsefulla och tankeväckande verk.

Svensson har inte bara bidragit med sin konst utan också med sitt engagemang inom konstutbildning och kulturpolitik. Som rådgivare åt dåvarande kulturminister Margot Wallström 1995 och som professor vid både Konsthögskolan Valand i Göteborg och Konstakademien i Trondheim, har han format och inspirerat en ny generation av konstnärer. Under flera år verkade han som intendent och curator på Värmlands Museum och arbetar nu som museichef på Dalslands konstmuseum.

Hans projektbaserade verk, såsom installationen Pizzeria i brons på Göteborgs konstmuseum och det omfattande projektet Public Safety i Skoghall, visar på hans förmåga att skapa konst som engagerar och berör en bred publik. Projektet Neighbourhood Secrets i Stavanger, där han skapade en glasbyggd kopia av en fängelsecell, är ytterligare ett exempel på hans innovativa och samhällskritiska konstnärskap. Jörgen Svensson är också representerad vid flera prestigefyllda museer och har mottagit flera utmärkelser.

Motivering

Jörgen Svensson tilldelas Region Värmlands Frödingstipendium 2024 för sitt mångåriga och betydelsefulla arbete inom konstområdet. Som konstnär har han skapat viktiga verk och projekt som har berikat konstscenen och engagerat en bred publik. Hans insatser som pedagog, professor och curator har satt sina spår i såväl centrum som periferi.

Folkrörelsestipendiet 2024

Skildra Värmland är en ideell förening som välkomnar alla åldrar och kreativa själar. Föreningen riktar sig till dem som är intresserade av lokalhistoria eller som älskar att återskapa kulturarv genom olika medier som lajv, rollspel, fotografi, film, musik och konst.

Föreningens medlemmar samlar in både skriftliga och muntliga källor genom forskning, digitalisering av material och intervjuer med främst äldre personer. Målet är att bevara och förnya kunskap och berättelser för framtiden. Föreningen genomför en mängd aktiviteter genom olika samarbeten och inom sin verksamhet.

Motivering

Föreningen Skildra Värmland tilldelas Region Värmlands Folkrörelsestipendium 2024 för sitt arbete med att vitalisera lokalhistoria och göra den tillgänglig och levande för framtida generationer. Genom sina många aktiviteter, samarbeten och breda anslag främjar också föreningen gemenskap och samhörighet mellan människor.

Ett högtidligt uppdrag för kultur- och bildningsnämnden

Kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson och vice ordförande Mattias Joelsson uttryckte båda sin glädje över detta årliga uppdrag, att få äran att dela ut dessa fina utmärkelser. Efter att de avslöjat stipendiaterna och läst upp motiveringarna fick fullmäktigeledamöterna ta del av två filmer där stipendiaterna vistades i den miljö där deras respektive verksamheter drivs. Filmerna finns att ta del av på Region Värmlands webb, se länk nedan. Därefter höll de båda stipendiaterna fina tacktal. Förutom äran är prissumman för respektive stipendium på 100 000 kronor.

Om Folkrörelsestipendiet och Frödingstipendiet

1960 började tidigare Landstinget i Värmland att dela ut Frödingstipendiet till minne av Gustaf Frödings födelse 1860. Stipendiet delas ut till i Värmland födda, verksamma eller till provinsen knutna, väl kvalificerade utövare av konstnärlig verksamhet.

Folkrörelsestipendiet har sedan 1977 delats ut till enskilda eller grupper som inom en folkrörelse gjort betydande insatser inom Värmlands län.

På Region Värmlands webb kan du läsa mer om stipendierna, se filmklipp där pristagarna berättar om de verksamheter som gett dem stipendierna och även ta del av vilka som fått utmärkelserna tidigare.

Frödingstipendiet

Folkrörelsestipendiet