Region Värmland / Nyhetsarkiv / Ny prognos visar förbättrat resultat med 360 miljoner

Ny prognos visar förbättrat resultat med 360 miljoner

Region Värmland förbättrar sitt resultat med 360 miljoner kronor enligt en ny prognos.
– Det ser bättre ut än vad vi trodde i våras vilket jag är glad över och det är ett kvitto på det fantastiska jobb våra medarbetare gör. Nu gäller det att fortsätta hålla i, för vi är inte i mål ännu, säger Åsa Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

Nästa vecka fattar regionstyrelsen beslut om delårsresultat samt helårsprognos för Region Värmland. Den ekonomiska prognosen för helåret som gjordes i april visade ett underskott på 826 miljoner kronor. Den nya prognosen visar ett underskott på 466 miljoner kronor, en förbättring med 360 miljoner kronor.

– Det beror främst på besparingarna i verksamheterna, säger Pia Vinborg, ekonomidirektör.

För att få en budget i balans 2025 har regiondirektör Peter Bäckstrand tagit en rad beslut om besparingar de senaste två åren. En av åtgärderna är att minska personalkostnaderna med 500 miljoner kronor vilket motsvarar en minskning med cirka 750 tjänster. Tack vare ett extra statsbidrag i våras kunde den siffran skrivas ner till 500 tjänster.

Peter Bäckstrand har tidigare aviserat att ytterligare beslut om besparingsåtgärder beror på hur mycket statsbidrag regionerna får 2025, den nya skatteprognosen samt prognosen för helåret i Region Värmland.

– Den nya prognosen är en pusselbit jag väntat på och som jag tar med in i vårt analysarbete inför min återrapportering till regionstyrelsen nästa vecka. Det är glädjande att se att vi är på rätt väg, men det är ju inte förrän vi stänger 2024 som vi ser det verkliga resultatet så vi behöver hålla i vårt omställningsarbete, säger Peter Bäckstrand.

Regionstyrelsen tar beslut om delårsrapport och ny prognos den 22 oktober. Slutgiltigt beslut tas av regionfullmäktige den 6 november.

– Det är många delar som påverkar vår ekonomi och jag ser fram emot att få ta del av regiondirektörens återrapport kring helheten, säger Åsa Johansson.

Pia Vinborg
Ekonomidirektör