Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet den 22 oktober

Regionstyrelsen i korthet den 22 oktober

Regionstyrelsen beslutade i samband med tisdagens sammanträde bland annat om Region Värmlands delårsrapport för 2024 och investeringar på Centralsjukhuset i Karlstad.

Region Värmlands delårsrapport 2024 godkändes

Region Värmlands delårsrapport 2024 innehåller redovisning, analys och bedömningar av delårsresultat på tillgängliga underlag till och med augusti månad. Delårsrapporten har också helårsprognoser för måluppfyllnad av finansiella mål och verksamhetsmässiga mål. Rapporten innehåller en förenklad förvaltningsberättelse och är upprättad i enlighet med gällande rekommendationer.

Regionstyrelsen gör bedömningen att effektmålen trygga och nöjda invånare, attraktivt och hållbart Värmland, god, jämlik och jämställd hälsa delvis kommer att uppnås, men att målet hållbar organisation inte kommer att uppnås. Detta enligt prognosen för 2024. Resultatet visar ett underskott för verksamheten på cirka 365 miljoner kronor för perioden januari–augusti.

Vad gäller den ekonomiska prognosen för helåret visar nya siffror ett underskott på 466 miljoner kronor. Det är en förbättring med 360 miljoner kronor i jämförelse med den prognos som gjordes i april i år. Den tidigare prognosen pekade på ett underskott med 826 miljoner kronor.

Regionstyrelsen godkände årets delårsrapport.

Regionstyrelsens internkontroll

Verksamhetens resultat för perioden januari till september är ett underskott på 176 miljoner kronor vilket är 178 miljoner sämre än budgeterat. De främsta orsakerna till resultatet är liksom tidigare främst bemanningskostnader inom hälso- och sjukvården, cirka 515 miljoner, och indexkostnad för linjetrafik, 43 miljoner.

Prognosen för helåret 2024 är ett underskott på 466 miljoner vilket är 366 miljoner sämre än budgeterat.

Regionstyrelsen godkände internkontrollrapporteringen.

Lägesrapport om arbetet för en ekonomi i balans

Regiondirektör Peter Bäckstrand redovisade som vanligt det pågående arbetet för att få en ekonomi i balans. Han har tidigare aviserat att ytterligare beslut om besparingsåtgärder hänger på hur mycket statsbidrag regionerna får 2025, den nya skatteprognosen samt prognosen för helåret i Region Värmland.

På tisdagen berättade Peter Bäckstrand att han inte har för avsikt att fatta några beslut om ytterligare åtgärder. Bedömningen är att de beslut om besparingar som fattats i kombination med utvecklingen vad gäller ovan nämnda faktorer kommer att räcka för att nå en budget i balans 2025. Dock under förutsättning att organisationen fortsätter att arbeta i linje med de beslut om besparingar som redan fattats.

Beslut om investeringar på Centralsjukhuset i Karlstad

Regionstyrelsen beslutade på tisdagen om två investeringar på Centralsjukhuset i Karlstad (CSK).

Byte av nödbelysning

Hänvisnings- och nödbelysning används för att ge en trygg och säker evakuering i händelse av brand eller strömbortfall. Den belysning som finns på Centralsjukhuset i Karlstad i dag är inte tillräckligt omfattande för att uppfylla de krav som ställs i Boverkets Byggregler (BBR). I delar av fastigheten saknas den helt, i andra delar krävs komplettering eller upprustning. Enligt beslutet ska komplettering och byte ut nödbelysning ske i utrymmen där behovet bedöms vara som störst. Bedömda utgifter för att genomföra projektet enligt framtaget förslag är totalt 2 miljoner kronor.

Byte av batteri-backup

För att kunna garantera en säker elförsörjning och säkerställa att hälso- och sjukvårdens verksamheter kan fungera så finns flera batterier, så kallade UPS:er, installerade på Centralsjukhuset i Karlstad. Batterierna täcker upp vid strömavbrott eller andra störningar så att sjukhuset har en avbrottsfri kraft. Syftet är att täcka upp för den tid det tar för reservkraften att komma i gång och ge ett skydd i händelse av att den inte kommer i gång. Den extra tiden ger verksamheterna tid att hitta annan lösning. Den bedömda livslängden för ett batteri är 15 år och nu behöver ett av sjukhusets batterier ersättas. Bytet innebär en kostnad på cirka 800 000 kronor.

Ansökan till SKR:s modellkoncept för jämställdhet

Sveriges kommuner och regioner erbjuder sina medlemmar att delta i det som kallas Modellkoncept för jämställdhet. Konceptet innebär att regioner och kommuner får stöd att integrera jämställdhet i sin ledning och styrning i arbetet med Agenda 2030. Syftet är att bidra till likvärdig service och jämställd resursfördelning till olika grupper av kvinnor och män, pojkar och flickor.

Målet för organisationer som deltar är att identifiera jämställdhetsutmaningar samt göra förbättringar i styrning och ledning av verksamheten. Arbetet sker genom ett ömsesidigt lärande med andra regioner.

Konceptet innebär ett tvåårigt åtagande och en förutsättning för att delta är att det finns ett övergripande politiskt beslut om att jämställdhetsintegrera organisationen. Region Värmland har fattat ett sådant beslut genom att underteckna CEMR-deklarationen.

Styrelsen beslutade att Region Värmland ska delta i SKR:s Modellkoncept för jämställdhet 2025–2027.

Åsa Johansson
Regionråd (S) och regionstyrelsens ordförande