Till startsidan
Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förbättringar i linje 70:s tidtabell – nytt tåg och förlängd kvällstur
Tåg som far fram i höstmiljö. I förgrunden syns en sjö och i bakgrunden en skog med gulnande lövträd.

Förbättringar i linje 70:s tidtabell – nytt tåg och förlängd kvällstur

Tidtabellen för linje 70 mellan Charlottenberg och Degerfors blev inte helt som Värmlandstrafik planerat inför 2025, speciellt inte på sträckan Charlottenberg-Arvika. Efter dialog med Trafikverket finns dock nu ett par förbättringar på plats i en ny tidtabell som träder i kraft under januari.

Den bristande spårkapaciteten på Värmlandsbanan har varit extra kännbar i år. Värmlandsbanan är ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår, och Trafikverket får varje år fler ansökningar om tåglägen än vad som finns plats för på spåret. Den här gången har Värmlandstrafik inte fått alla tåglägen som man ansökt om. Detta påverkar främst tågresenärerna till och från Charlottenberg, där två planerade avgångar i vardera riktningen mellan Arvika och Charlottenberg inte har kunnat beviljas. Därtill har Värmlandstrafik, som en del av besparingsåtgärderna inför 2025, behövt minska antalet avgångar i hela tågsystemet.

Jobbat hårt för att lösa glappen i tidtabellen

– Vi är medvetna om att de här förändringarna tyvärr påverkar många resenärers pendlingsmöjligheter och har arbetat intensivt för att hitta lösningar. Att ändra en tidtabell när den är satt är dock ingen lätt sak, säger Per Sidetun som är tågchef på Värmlandstrafik.

Genom dialog med Trafikverket och en hel del pusslande har ändå några förbättringar kunnat göras för resenärer till och från Charlottenberg och Arvika.

Ändringar som träder i kraft under januari

  • Morgontåget från Karlstad till Arvika (avg. 04.55) senareläggs med 25 minuter.
  • Morgontåget från Charlottenberg till Karlstad (avg. 06.36) senareläggs några minuter. En ytterligare senareläggning är tyvärr inte möjlig i dagsläget. Inför år 2026 planerar Värmlandstrafik att ansöka om en avgång mer anpassad efter gymnasieelevers behov.
  • Nytt tåg mellan Charlottenberg och Kil, med anslutning till Karlstad, med avgångstid 08.33 införs när tågomloppen läggs om.
  • Kvällståget från Karlstad (avg. 22.10) förlängs och går hela vägen till Charlottenberg.
  • Tåget från Arvika till Karlstad (avg. 20.31) utgår för att möjliggöra ovanstående förändringar.

– Vi är tacksamma för de synpunkter vi fått in och det gläder mig att vi trots det utmanande läget lyckats få till några justeringar som gör resandet lite smidigare för våra tågpendlare, säger Elisabeth Björk (V), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.

Direkttåg från Stockholm

Resenärer i Arvika och Charlottenberg har också efterfrågat en anslutning till SJ:s eftermiddagståg från Stockholm. Detta var inte möjligt att få till i 2025 års tidtabell.

– Det går dock ett tåg från Stockholm till Charlottenberg utan byten klockan 15.55 varje vardag. Det är ett tåg som körs av Vy Tåg, säger Per Sidetun.

Begränsad spårkapacitet – en återkommande utmaning

Utmaningarna på Värmlandsbanan är inte nya.

– För att långsiktigt lösa kapacitetsproblemen krävs en utbyggnad av järnvägen mellan Oslo och Stockholm. Det skulle ge fler tåglägen och förbättra pendlingen samt de nationella och internationella förbindelserna, säger Elisabeth Björk.

Ny tidtabell publiceras inom kort

Värmlandstrafik kommer att ta fram ny tidtabell för linje 70. Denna kommer att finnas på varmlandstrafik.se så snart alla tider är fastställda och det är klart från vilket datum Värmlandstrafik kan köra enligt den nya tidtabellen.

Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se
076-765 25 89

Per Sidetun
Trafikchef tåg Värmlandstrafik
per.sidetun@regionvarmland.se
010-832 81 85

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?