Regionala utvecklingsnämnden i korthet 19 december 2025
Den 19 december hölls ett extrainsatt sammanträde, där regionala utvecklingsnämnden bland annat tog beslut om förslag på remissvar till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037.
1,5 miljarder till regional infrastruktur – så fördelas pengarna
På uppdrag av regeringen har Region Värmland tagit fram en länstransportplan för perioden 2026–2037. Planen revideras vart fjärde år, och styr hur statliga medel används för att utveckla den regionala transportinfrastrukturen i Värmland. Målet är ett säkert, hållbart och tillgängligt transportsystem som stärker både vardagsresor och näringslivets transporter.
Totalt ska 1 539 miljoner kronor fördelas genom satsningar på vägar, kollektivtrafik, gång- och cykelvägar samt samfinansiering av nationella projekt.
Exempel på satsningar
- Mötesseparering på väg 61 och 62 för ökad trafiksäkerhet.
- Åtgärder på Fryksdalsbanan för ökad robusthet, och förbereda för elektrifiering.
- Åtgärder för trafiksäkerhet, trimning och miljöåtgärder i den statliga och kommunala infrastrukturen.
- Medel till gång, cykel och kollektivtrafik i den statliga och kommunala infrastrukturen.
– Med den här planen tar vi viktiga steg mot ett mer trafiksäkert och hållbart Värmland. Vi satsar på åtgärder som gör skillnad för både vardagsresor och näringslivets transporter, samtidigt som vi stärker kollektivtrafiken och möjligheterna att cykla, säger Erik Evestam (C), regionala utvecklingsnämndens ordförande.
Planen har tagits fram i dialog med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra intressenter. Länsplanen skickas nu till regeringen som beslutar om den ska godkännas.
Svar på remiss om nationell plan för transportinfrastrukturen
Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen är ute på remiss inför regeringens beslut och nu har regionala utvecklingsnämnden tagit beslut om Region Värmlands svar.
I remissvaret kritiserar Region Värmland uteblivna satsningar på dubbelspår på Värmlandsbanan, samt mötesseparering på E18 och E45. Samtidigt är det positivt med ökade medel till drift och underhåll, samt att nya slussar mellan Vänern och Göta älv finns med i planen.
Region Värmland utgår från länets fem prioriteringar och hur Trafikverkets förslag möter dessa.
Prioriteringarna är:
- Drift och underhåll.
- Dubbelspår på Värmlandsbanan, Kil-Karlstad-Kristinehamn.
- Utveckling av E18 Valnäs-Töcksfors.
- Utbyte av slussar mellan Vänern och Göta Älv.
- Utveckling av E45 och Norge/Vänerbanan.
Ansökan om projektmedel
Regionala utvecklingsnämnden godkände även ett flertal projektansökningar inom den aktuella utlysningen för kompetensförsörjning. Genom dessa satsningar vill Region Värmland på olika sätt skapa långsiktiga förutsättningar för en stark och hållbar arbetsmarknad. Det var cirka 8,4 miljoner som fördelades på 10 projekt där vi bland annat hittar:
Industrilärling i Säffle – inte en dag utan framsteg
En förstudie av Säffle kommun som baseras på önskemål från industriföretag i Säffle om att få till ett närmare samarbete med kommun och skola kring lärlingsprogram, och syftar till att utforma en lokalt anpassad modell för lärlingsutbildning som säkrar fortsatt industriellt ledarskap för Säffles kärnindustri.
The Future Walk
Projektet är ett samarbete mellan Drivhuset, värmländska kommuner och Karlstads universitet som skapar en dynamisk mötesplats där studenter och arbetsgivare kan träffas, utbyta kunskap och inspireras. Genom företagsbesök, nätverkande och reflektion får studenterna en bättre förståelse för arbetsmarknaden och framtidens kompetensbehov. The Future Walks mål är att fler studenter ska välja att stanna i Värmland.
Värmländska branschlådor
Ett projekt av Karlstad kommun som syftar till att möta den växande kompetensbristen inom teknik, bygg och vård i Värmland genom att utveckla inkluderande och inspirerande verktyg för yrkesorientering riktade till personer långt från arbetsmarknaden.
Kontaktinformation
Erik Evestam (C)
Regionala utvecklingsnämndens ordförande
Telefon: 076-527 38 44
E-post: erik.evestam@regionvarmland.se
