Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Larmcentralen – nu i Region Värmlands regi
Två personer håller i ett blågult band samtidigt som två andra klipper av det med en sax. I bakgrunden syns en kontorsmiljö med skärmar där medarbetare arbetar.

Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Daniel Schützer och hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert höll i bandet när larmoperatören Joel Nilsson och hälso- och sjukvårdsnämndens andra vice ordförande, Jens Östergren (C), gjorde det symboliska klippet.

Larmcentralen – nu i Region Värmlands regi

Region Värmland har tagit över driften av larmcentral i egen regi. Här svarar sjuksköterskor med lokalkännedom och kunskap om regionens organisation och vårdutbud.
– Hjälper vi värmlänningarna rätt från början så blir det en bättre vård, säger Daniel Schützer (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

SOS Alarm AB besvarar fortsatt 112-samtal men från den 7 februari 2024 lämnar SOS Alarm över de samtal som sorteras som vårdärenden till larmcentralen i Region Värmlands regi.

Här är alla som svarar utbildade sjuksköterskor. De har kännedom om sjukvård och om Region Värmlands organisation och vårdutbud.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert ser flera samordningsvinster när Region Värmland nu även driver larmcentralen i egen regi.

– Vi blir bättre rustade för framtiden med både sjukvårdsrådgivningen 1177 och larmcentralen i egen regi, och när samverkan mellan dem kan stärkas, säger hon.

Rätt resurs till rätt patient

Möjligheterna till kvalificerad medicinsk bedömning, vårdkoordinering och styrning av rätt resurs till rätt patient blir större när en av Region Värmlands egna sjuksköterskor svarar på larmsamtalen.

– Med larmcentralen i egen regi kan vi styra rätt resurs till rätt patient i rätt tid och verkligen göra skillnad, säger Wolmer Edqvist, områdeschef för anopiva och prehospital vård.

Verksamheten har varit i gång sedan den 7 februari. Den 22 februari visades larmcentralen upp för media, samtidigt som den fick sin officiella invigning.

Många samtal

Joel Nilsson och Anna Lurén, två av larmoperatörerna, berättade om sitt arbete där mängder av samtal besvaras.

– Vi svarar inom fyra sekunder. Efter samtalet är målet att ha en trygg patient som vet vad nästa steg ska bli, säger Anna Lurén.

Både hon och Joel är ambulanssjuksköterskor och har jobbat som det i 18 år.

– Kunskapen från fältet kan jag ta med mig i mina bedömningar här, säger Joel.

Andreas Norling, verksamhetschef för ambulanssjukvården, konstaterar att sjukvårdens larmcentral och 1177 sammanlagt kommer att ta emot över 200 000 samtal varje år.

– Det finns en stor potential att hjälpa många patienter. Det här är verkligen ett steg i rätt riktning för att erbjuda värmlänningarna en god och nära vård, säger han.

En larmoperatör med headset sitter vid sin skärm och pratar i telefon.

Så här ser larmoperatörernas arbetsplats ut. Här besvaras mängder av samtal.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?