Nu startar 1177 direkt
1177 direkt erbjuder en tjänst till de invånare som kan och vill använda digitala verktyg för att söka vård.
Användare av tjänsten svarar på frågor om sina symtom och besvär och får antingen råd om vad de kan göra själv eller erbjuds hjälp via chatt. Chatten kan resultera i ett videosamtal eller bokat besök.
– Nu blir vi mer digitala, säger Madelene Johanzon, områdeschef allmänmedicin och rehabilitering. Det är ett viktigt steg i vårt digitaliseringsarbete.
1177 direkt införs på Region Värmlands vårdcentraler med start 5 mars.
Chatten är bemannad klockan 9-23 alla dagar. Dagtid bemannar sjuksköterskor på vårdcentraler chatten, kvällar och helger är det 1177 sjukvårdsrådgivningens sjuksköterskor som svarar i chatten.
– Vårdcentralsområdena samarbetar för att bemanna chatten. En sjuksköterska kan ha flera chattar i gång samtidigt till skillnad mot telefonen där vi möter en patient i taget. För invånare hoppas vi att det blir ett lyft och att det här verkligen blir en ingång till vården för de som vill använda digitala verktyg. Hittills har vi inte haft något att erbjuda i den vägen.
– Min förhoppning är värmlänningarna hittar vägen in till oss via 1177 direkt, säger Madelene Johanzon.
När startar tjänsten på min vårdcentral?
5 mars startar vårdcentralerna Gripen, Herrhagen, Västerstrand och Skoghall samt 1177 sjukvårdsrådgivningen och du kan även ställa administrativa frågor.
7 mars startar vårdcentralerna Verkstaden i Arvika, Eda, Säffle-Nysäter och Årjäng.
19 mars startar vårdcentralerna Forshaga, Kil, Kronoparken, Molkom, Rud, Skåre, Filipstad, Kristinehamn och Storfors.
21 mars startar vårdcentralerna Hagfors-Ekshärad, Munkfors, Likenäs, Sunne och Torsby.
Var hittar jag 1177 direkt?
Tjänsten finns direkt i inloggat läge på 1177.se. Det kommer även att finnas en e-tjänst på respektive vårdcentrals kontaktkort på 1177.se. Du hittar också länk på webbsidan:
Samtidigt som 1177 direkt införs, avvecklas formuläret ”Kontakta oss vid symtom och besvär” i syfte att styra invånare till 1177 direkt.