Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kom på din bokade tid – vaccindosen mot covid‑19 ger ett viktigt skydd för de mest sköra

Den 2 april startar vårens vaccinationsinsats för personer i de grupper som har extra stort behov av skydd mot allvarlig sjukdom och död. Den som är 80 år och äldre, samt personer 65 år och äldre med dagliga omsorgsinsatser, rekommenderas enligt Folkhälsomyndigheten en påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 under våren 2024.

– Vi har sett att en del avbokar sin tid och det är mycket oroande. Om du tillhör en grupp som rekommenderas vaccination är det mycket viktigt att du vaccinerar dig för att undvika allvarlig sjukdom i covid-19. Skyddet från vårens dos blir viktigt både nu och även inför en eventuell tidig smitta till hösten, säger Anna Skogstam, smittskyddsläkare.

Risken för att bli allvarligt sjuk i covid-19 ökar gradvis med stigande ålder, samtidigt som vaccinets skydd avtar snabbare hos äldre. Personer från 65 år som har behov av daglig omsorg har en ökad risk för allvarlig covid-19 jämfört med jämnåriga utan omsorgsbehov.

En del kan avstå sin dos

Personer som vaccinerats under hösten 2023 och dessutom fått bekräftat att de haft covid-19 efter den 1 oktober har ett gott skydd och kan avstå sin rekommenderade vårdos. Båda dessa villkor behöver då vara uppfyllda. Till hösten kommer fler grupper att rekommenderas att vaccinera sig.

– De grupper som inte rekommenderas att vaccinera sig nu kan vänta till hösten. Detta gäller även riskgrupper, inklusive gravida, som rekommenderas vaccin mot covid-19 en gång per år, inför höst- och vintersäsongen, säger Birgitta Sahlström, verksamhetschef för Vaccination Värmland.

Kostnadsfritt för de rekommenderade grupperna

Vaccinationen mot covid-19 är kostnadsfri för de grupper som rekommenderas att ta en vårdos. Den som inte rekommenderas vaccination, men som ändå av någon anledning vill ha vaccin, får betala en avgift på 300 kronor. Detta började gälla från och med den 1 mars 2024 i Region Värmland.

Läs om vilka som rekommenderas att vaccinera sig och hur du bokar en tid.