Region Värmland / Nyhetsarkiv / Fokus på dialog i utvecklingen av hälso- och sjukvården

Fokus på dialog i utvecklingen av hälso- och sjukvården

Under våren fortsätter arbetet med hälso- och sjukvårdens utvecklingsplan och nivåstruktureringen på länets tre sjukhus.
– Dialogen med medarbetare och andra intressenter är i fokus i båda dessa arbeten, säger Lena Gjevert, hälso- och sjukvårdsdirektör.

2015 togs en utvecklingsplan fram för framtidens hälso- och sjukvård i Värmland. Nu ska planen revideras, dels för att uppdatera befintliga delar och inkludera nya, dels för att fånga upp ny kunskap och information.

Hälso- och sjukvårdens verksamheter ska utifrån det egna kompetensområdet bidra med kunskap och tankar inför framtiden. Även synpunkter från länets kommuner och invånarrepresentanter kommer tas till vara.

– Utvecklingsplanen ska vägleda och ge oss stöd i beslut för en tydlig och gemensam riktning i arbetet framåt mot hur hälso- och sjukvården ska se ut år 2040, säger Lena Gjevert.

Nivåstrukturering för en robust hälso- och sjukvård

Vad gäller arbetet med nivåstruktureringen går det ut på att fördela om uppdrag så att rätt vård bedrivs på rätt plats med rätt kompetens. Målsättningen är en robust hälso- och sjukvård som regionen kan bemanna och betala för.

En viktig utgångspunkt är att alla tre sjukhus i Värmland behövs och att respektive sjukhus ska bygga vidare på sina styrkor. Arbetet inleddes i slutet av 2023 och nu tar vi vid där vi slutade i våras. Det kommer att bygga på en tät samverkan med medarbetare, kommuner, näringsliv och samverkansorganisationer.

– Vi vill ta vara på våra medarbetares expertkunskaper i frågorna. Deras inspel kommer att vara viktiga i det fortsatta arbetet. Dialogen med medarbetare och andra intressenter är i fokus i båda dessa arbeten, säger Lena Gjevert, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Utmaningar och möjligheter

Hälso- och sjukvården och samhället i stort står inför både stora möjligheter och stora utmaningar: samhällsförändringar, en åldrande befolkning, kompetensförsörjning, patienters nya behov, ny medicinsk teknik och snäva ekonomiska ramar. De två dialogarbetena inkluderar och tar hänsyn till flera perspektiv och till framtidens utmaningar.