Region Värmland / Nyhetsarkiv / Timbanken – en chans för småföretag att ta nästa steg
Sömmerska.

Med Timbanken vill Region Värmland och de värmländska kommunerna nå nya grupper av företag och entreprenörer i hela länet, småföretag som vill växa sakta och säkert.

Timbanken – en chans för småföretag att ta nästa steg

Den 3 juni lanseras Timbanken Värmland, en tjänst där småföretagare kan ansöka om kostnadsfria timmar med en expert. En satsning Region Värmland och samtliga värmländska kommuner står bakom.

Jag ser fram emot att Timbanken är på plats, för att på ett enkelt och lättillgängligt sätt ge små företag i Värmland hjälp av en expert inom ett eller flera områden, Maria Thiery Wase, näringslivschef i Filipstads kommun.

Det skall bli lättare att ta nästa steg i sitt företag, oavsett inom vilket område steget behöver tas.

Timbanken är inget nytt koncept, utan har sedan ett par år tillbaka funnits i Halland, Örebro, Kronoberg och Jämtland Härjedalen.

– Hela 98 procent av alla företag i Värmland är småföretag med 0-49 anställda. De är enormt viktiga för Värmlands utveckling, bland annat genom att de skapar många arbetstillfällen i kommunerna. Med Timbanken kan vi ge stöd för deras fortlevnad och utveckling, säger Anna Stålhammar, näringslivsutvecklare i Region Värmland

Så går det till

På timbanken.se kan småföretagare ansöka om upp till fem kostnadsfria timmar per år. Här finns ett stort utbud av kvalitetssäkrade rådgivande konsulter inom sex olika affärsområden:

• Affärsplan och affärsutveckling
  • Ekonomi och juridik
  • Marknad, sälj och kommunikation
  • Ledning, organisationsutveckling och HR
  • Digitalisering och IT
  • Starta företag (endast i Säffle och Munkfors)

Är man osäker på vad det är man behöver hjälp med finns Timbankskompassen, där företagaren får svara på ett antal frågor för digital vägledning. Det är respektive kommun som handlägger ansökan och godkänner timmar.

Varför vill regionen och kommunerna erbjuda möjligheten att prata med en konsult?

– Med konsulterna i Timbanken vill vi erbjuda småföretag rådgivning med spets och högt kunskapsinnehåll. Vår förhoppning är att detta ska ge småföretagen stöd i att utveckla sitt företag utifrån egna förutsättningar, säger Anna Stålhammar

Komplement till redan existerande stödformer

Idag erbjuder Region Värmland finansiellt stöd för den som på olika sätt vill utveckla sitt företag. Timbanken fyller ett glapp det i befintliga stödsystemet. Med Timbanken Värmalnd vill regionen och kommunerna nå nya grupper av företag och entreprenörer i hela länet, småföretag som vill växa sakta och säkert.

– Stödet är enkelt att söka och företagen bestämmer själva vilket område de vill ha stöd inom samt vilken av konsulterna de vill få rådgivning ifrån, avslutar Anna Stålhammar

Så finansieras Timbanken

Timbanken Värmland finansieras av statliga medel hos Region Värmland och av alla värmländska kommuner.

Du kan söka

Ditt företag ska vara verksamt i Värmland, får ha upp till 49 anställda. Stödet kan inte sökas av fiskeriverksamhet och primärproducent av livsmedel.