Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förslag om ändrade avgifter vid regionens parkeringar

Förslag om ändrade avgifter vid regionens parkeringar

Ett förslag om att ändra parkeringsavgifter inom Region Värmland har tagits fram. Det handlar om en ny struktur där det inte blir någon skillnad i kostnader för personal och besökare. Detta till följd av en dom i förvaltningsrätten.

Parkeringsavgifterna för personalparkering på Centralsjukhuset i Karlstad (CSK) har historiskt varit lägre än avgifterna för besöksparkering. Detta för att göra besöksparkeringarna tillgängliga för CSK:s besökare i så hög grad som möjligt.

När Skatteverket 2018 gjorde en granskning av beskattningsbara förmåner till medarbetare gjordes bedömningen att den lägre parkeringsavgiften för personal utgör en beskattningsbar förmån. Dåvarande Landstinget i Värmland fick betala ett vite på cirka 4 miljoner kronor för utebliven arbetsgivaravgift och moms.

– Vi överklagade beslutet till förvaltningsrätten men förlorade och en konsekvens av domen är förslaget som nu tagits fram, säger Annette Andersson, fastighetsdirektör.

Ny struktur för parkeringsavgifter

Enligt förslaget ska den nya strukturen för parkeringsavgifter inte längre skilja mellan personal och besökare. Detta berör särskilt parkeringen vid CSK. I stället tillämpas en zonindelning som innebär att parkeringsplatser nära entréerna kostar mer än platserna längre bort. Alla får ställa sig på alla platser.

– Den lägsta avgiften föreslås bli 4 kronor i timmen, vilket motsvarar den parkeringsavgift som kommunen planerar att ta ut i området. Vi kommer också att höja avgifterna vid Regionens Hus och Kronoparkens vårdcentral till 4 kronor i timmen.

Avgifterna för de personalparkeringar som finns på andra platser i Karlstad kommer också att ses över.

Förslaget har tagits fram av en styrgrupp bestående av områdescheferna i hälso- och sjukvården, parkeringsansvarig, fastighetsförvaltare, byggprojektledare och fastighetsdirektören.

Slutgiltigt beslut fattas i regionfullmäktige i oktober. Förslaget är att de nya parkeringsavgifterna börjar tillämpas under hösten 2024.