Region Värmland / Nyhetsarkiv / Förtydligande om förslag till ändrade parkeringsavgifter

Förtydligande om förslag till ändrade parkeringsavgifter

Det har uppstått en del frågor kring förslaget om ändrade avgifter vid Region Värmlands parkeringar. På majoriteten av dagens besöksparkeringar vid Centralsjukhuset Karlstad (CSK) blir det ingen förändring. Inga platser för rörelsehindrade tas bort.

Region Värmland har sedan en lång tid tillbaka skiljt på parkeringsavgifter för medarbetare och besökare vid CSK. Medarbetare har betalat en lägre avgift, besökare en högre.

Detta har Skatteverket meddelat att de ser som en beskattningsbar förmån vilket gjort att ett förslag till en förändrad struktur för parkeringsavgifter tagits fram.

Den strukturen innebär att både besökare och medarbetare får ställa sig på alla platser.

I förslaget behålls avgifterna på samma nivå som i dag på de allra flesta av de platser som varit till för besökare. På många platser för besökare sänks också avgiften, och på en mindre andel höjs den.

Platser öppnas för alla

De platser vid CSK som bara varit tillgängliga för medarbetare öppnas för alla och avgiften höjs här till fyra kronor i timmen.

I övrigt blir det inga förändringar.

Platser för rörelsehindrade

I förslaget tas inga parkeringsplatser för rörelsehindrade bort. Och de parkeringsplatser som finns utomhus för rörelsehindrade kommer även i fortsättningen att vara avgiftsfria. Platserna för rörelsehindrade i parkeringshuset och i garaget kommer, på samma sätt som i dag, att vara avgiftsbelagda men reserverade för de som har tillstånd att nyttja dem.

I oktober behandlar regionfullmäktige förslaget.