Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland och Säffle kommun i samarbete för att Backa barnet

Modellen Backa barnet ger en gemensam plattform i arbetet med att tidigt fånga upp och ge rätt stöd till de barn som behöver samhällets stöd. Modellen testas nu i samarbete mellan Region Värmland, Säffle kommun och polisen.

Region Värmland och Säffle kommun i samarbete för att Backa barnet

Region Värmland har tackat ja till att tillsammans med Säffle kommun och polisen i Värmland under ett års tid jobba efter modellen Backa barnet. Modellen ger en gemensam plattform i arbetet med att tidigt fånga upp och ge rätt stöd till de barn som behöver samhällets stöd.

Förebyggande arbete för barn och unga pågår på flera sätt i länet, men undersökningar visar att en ökad samordning är nödvändig för att ge barn och unga rätt stöd i rätt tid och på rätt plats. Säffle kommun och Region Värmland jobbar tillsammans med övriga kommuner i västra Värmland med att utveckla nya samverkansformer för att stärka barn och ungas möjligheter och rättigheter. Backa barnet är en förlängning av det arbetet där också polisen ingår som en aktör.

Fyra personer vid ett bord.

Nina Blomgren, områdeschef Region Värmland, Ingemar Rosén, kommundirektör Säffle kommun, Charlotta Pettersson, verksamhetsutvecklare nationella operativa avdelningen Polismyndigheten och Carola Skanse, gruppchef polisområde Arvika skrev gemensamt under överenskommelsen om Backa barnet.

Nina Blomgren, områdeschef vid Region Värmland, skrev under överenskommelsen för regionen under fredagen.

– Jag ser fram emot att vi tillsammans med våra samverkansparter får möjlighet att undersöka om Backa barnet kan bidra till att ge ett tidigare, förbättrat och samordnat stöd till barn och familjer som är i behov av hälso- och sjukvård, säger Nina. För hälso- och sjukvården är det angeläget att vi säkerställer att våra arbetssätt är till nytta och ger avsedda effekter innan vi beslutar om att breddinföra i ordinarie verksamhet. Om projektet med Backa barnet faller väl ut är ambitionen att införa arbetssättet i våra verksamheter och då i samverkan med övriga kommuner i länet.

Malin Sjöman arbetar som folkhälsosamordnare i Säffle kommun.

– Backa barnet handlar om att vi ska agera mycket tidigare, det ska inte behöva gå så långt så att ett barn far illa och det blir aktuellt med en orosanmälan till socialtjänst, säger hon. Genom Backa barnet får alla parter – kommun, polis och region – ett gemensamt verktyg som ger möjlighet att agera på små tidiga signaler om att något brister i barnets behov.

Del i arbetet till nära vård i Värmland

– Det ska bli så spännande att följa det här arbetet som är precis i riktning mot en mer nära vård, säger Kristin Törnqvist, samordnare för nära vård, Region Värmland. Kärnan i Backa barnet är ett personcentrerat förhållningsätt sätt som utgår från barnets behov och förutsättningar – att tidigt se, involvera och anpassa insatserna efter vad som är viktigt för just det barnet, men också hur vi på ett bättre sätt tillsammans kan skapa mer samordnade insatser.

Symbol: Framtidens Värmland. Tillsammans utvecklar vi god och nära vård, hälsa och omsorg.

Backa barnet

Backa barnet är en gemensam modell för att säkerställa barns rättigheter, tidigt uppmärksamma barns behov och ge ett samordnat stöd. Förskola, skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård samt polis omfattas av modellen. Med Backa barnet får aktörerna tillgång till gemensamma verktyg som stöd för att säkerställa barns rättigheter till goda uppväxtvillkor.

Om backa barnet (backabarnet.se)

Nära vård i Värmland

Det här är ett exempel på Värmlands arbete för att nå god och nära vård, hälsa och omsord. Nära vård är en nationell omställning som handlar om att flytta vård, hälsa och omsorg närmare invånarna. Det är en nödvändig utveckling för att klara av utmaningen med en förändrad befolkningssammansättning som på sikt innebär att färre personer ska ta hand om fler. Arbetet drivs tillsammans av Region Värmland och Värmlands 16 kommuner.

Läs mer på regionvarmland.se/naravard