Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Region Värmland pausar 1177 direkt till årsskiftet

Region Värmland pausar 1177 direkt till årsskiftet

Från och med mitten av april pausar Region Värmland tjänsten 1177 direkt för kontakt med vården.

– Vi behöver hitta bättre arbetssätt och distriktssköterskornas tid behöver just nu användas på andra sätt för att komma till bättre nytta för fler vårdsökande, säger områdeschef Nina Blomgren.

Våren 2024 införde Region Värmland tjänsten 1177 direkt med syftet att göra det enklare för invånarna att söka vård digitalt via chatt och videosamtal. Nuvarande öppettider i tjänsten är 10.00 –14.00 och relativt få patienter nyttjar tjänsten. Efter en utvärdering har regionen nu valt att pausa arbetet.

Utvärderingen visar att distriktssköterskornas tid i nuläget behöver användas på andra sätt för att komma till bättre nytta för patienterna. Med nuvarande arbetssätt tar chatten längre tid att hantera än telefonrådgivning, vilket påverkar arbetssituationen för sjuksköterskorna och minskar tillgängligheten för patienter som ringer.

– Vi har lyssnat in medarbetarnas erfarenheter och synpunkter och fått värdefulla insikter som vi kommer använda för att utveckla våra arbetssätt framöver, säger Nina Blomgren.

Åtgärder för ökad tillgänglighet

För att stärka tillgängligheten har Region Värmland redan genomfört åtgärder, som att utöka telefontiderna på vårdcentralerna till 08.00–17.00 på vardagar och återinföra e-tjänsten ”Kontakta oss” på vårdcentralen via 1177.se. Åtgärderna har lett till att antalet besvarade samtal har ökat markant, vilket gör det lättare för invånarna att komma i kontakt med primärvården.

Samtidigt pågår ett utvecklingsarbete för att förbättra och samordna digitala tjänster inom vården. Inom ramen för initiativet ”Vårdcentral Värmland 2.0” undersöker Region Värmland hur framtidens digitala vårdlösningar bäst kan möta invånarnas behov och öka tillgängligheten i vården.

Under tiden som 1177 direkt är pausad kan patienter kontakta vårdcentralen via telefon eller respektive vårdcentral via e-tjänsten ”Kontakta oss” på 1177.se.

Nytt ställningstagande vid årsskiftet

– Det är troligt att tjänsten kommer att återupptas när nya arbetssätt har utvecklats, det kommer vi ta ställning till vid årsskiftet, säger Nina Blomgren.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?