Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionala utvecklingsnämnden i korthet 18 juni 2024

Regionala utvecklingsnämnden i korthet 18 juni 2024

På tisdagens sammanträde beslutade regionala utvecklingsnämnden bland annat om pengar till två olika projekt: en förstudie kopplat till spelbranschen och ett projekt som ska bidra till den gröna omställningen.

Spelbranschens konkurrenskraft

Karlstads universitet beviljas 437 599 kronor för en förstudie i dataspel och spelifiering.

På kort sikt ska förstudien bland annat ge en tydlig bild över vilka förändringar som är möjliga och önskvärd i det värmländska forsknings- och utbildningsutbudet, för att stötta spelbranschen med olika typer av spetskompetens. Målet är att på längre sikt öka den värmländska spelbranschens konkurrenskraft.

Stöd för grön omställning

Region Dalarna beviljas 2 599 729 kronor för projekt “Europeiska innovationsknutpunkter för cirkulär ekonomi” (ECIV), som är ett samverkansprojekt mellan Region Värmland, Region Gävleborg, Region Dalarna och nio andra regioner inom EU, bland annat Navarra i Spanien. I Norra Mellansverige är det Region Dalarna som koordinerar projektet.

ECIV ska genom innovationsstöd bidra till en industriell grön omställning i Värmland och hela Norra Mellansverige. En grön industri kommer i förlängningen leda till ökad konkurrenskraft och bidra till minskat klimatavtryck.