Region Värmland / Nyhetsarkiv / 35 miljoner kronor till Värmland för att främja långsiktig hållbar utveckling

35 miljoner kronor till Värmland för att
främja långsiktig hållbar utveckling

35 miljoner kronor från EU:s strukturfonder fördelas på tre projekt och förstudier i Värmland. Det blev resultatet av Strukturfondspartnerskapet Norra Mellansveriges sammanträde den 14 juni.

Projekten och förstudierna handlar främst om att stärka forskning och innovation, utveckla företagens konkurrenskraft och främja övergång till cirkulär ekonomi hos små och medelstora företag.

Projekten inom socialfonden handlar om att öka möjligheten till ett inkluderande och hållbart arbetsliv för alla, genom bland annat stöd till kompetensutveckling för anställda och insatser till arbetslösa i försörjningsstöd.

Följande projekt och förstudier har beviljats medel:

Förstudie dataspel och spelifiering
Sökande: Karlstads universitet
Sökt EU-belopp från Regionalfonden: 875 000 kronor

Hållbar kompetenskraft med folkhälsan i fokus
Sökande: Säffle kommun
Sökt EU-belopp från Socialfonden+: 6 621 476 kronor

Värmland SamArbetar
Sökande: Karlstads kommun
Sökt EU-belopp från Socialfonden+: 27 554 098 kronor

Strukturfondspartnerskapet Norra Mellansverige

Strukturfondspartnerskapet för Norra Mellansverige är namnet på det partnerskap för Gävleborg, Dalarna och Värmland som har uppdraget att se till att de EU-medel som är avsatta för regionen används på bästa sätt för att utveckla regionen. EU:s strukturfonder är en finansieringskälla Region Dalarna, Region Gävleborg Region Värmland drar nytta av för att genomföra de regionala utvecklingsstrategier som är länens samlade dokument för tillväxt och hållbar utveckling och gäller för perioden 2021–2027.