Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionala utvecklingsnämnden 3 september 2024

Regionala utvecklingsnämnden 3 september 2024

Under tisdagens sammanträde fastställde regionala utvecklingsnämnden bland annat ett remissvar på den statliga utredningen om bioekonomi och godkände en ansökan om projektmedel för Timbanken Värmland.

Region Värmland stöder ny bioekonomistrategi

Regionala utvecklingsnämnden uttrycker sitt starka stöd för slutsatserna i den statliga utredningen “En hållbar bioekonomistrategi för ett välmående fossilfritt samhälle”

– Bioekonomin är mycket viktig för Värmlands utveckling. Vi har ett i många stycken världsledande näringsliv som kommer ha en avgörande roll i omställningsarbetet, säger Erik Evestam (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Region Värmland har aktivt deltagit i samarbetet mellan bioekonomiregioner under framtagandet av betänkandet och anser att regionernas synpunkter är väl representerade i den slutliga rapporten. Men genom tydliga uppdrag till regionerna, inom ramen för den nationella bioekonomistrategins genomförande, kan den regionala förmågan öka och den framgångsrika utvecklingen av säkras.

Ett aktivt skogsbruk ses som en förutsättning för hållbar utveckling i Värmland och Sverige. För att nå visionen om ett välmående fossilfritt samhälle genom en hållbar bioekonomi krävs långsiktiga och breda politiska beslut. Nämnden är därför positiv till att strategin antas av riksdagen.

Jämställdhet lyfts fram som nyckeln till att skapa en konkurrenskraftig, innovativ och cirkulär bioekonomi. Nämnden föreslår därför att den nationella strategin för bioekonomin även bör innehålla mål och åtgärder för jämställdhet. Slutligen anser nämnden att upphandling av inhemskt producerade biodrivmedel kan stimulera produktionen i Sverige och möta lagringskapacitetskraven.

Projektmedel till Timbanken

Nämnden beviljade 1 575 000 kronor till projektet Timbanken Värmland. Timbanken erbjuder småföretag (0–49 anställda) fem timmars rådgivning inom områden som affärsutveckling, ekonomi, marknadsföring, ledning, digitalisering och att starta företag. Rådgivningen är tillgänglig via Timbanken.se och det görs i nära samarbete med kommunernas näringslivsenheter.

Erik Evestam (C)

Ordförande regionala utvecklingsnämnden