Om en patient drabbas
Hur du som vårdgivare rapporterar och anmäler när en vårdskada har inträffat.
När en händelse inträffar som medför en vårdskada eller hade kunnat göra det, behövs både omedelbar och långsiktig hantering.
Avvikelsehantering
En avvikelse är en händelse eller en situation som innebär att en patient, medarbetaren själv, någon annan person, verksamhet eller miljö har skadats eller har riskerat att skadas. Region Värmlands system för avvikelsehantering heter AHA.
Om avvikelsen bedöms som allvarlig skickas den i avvikelsehanteringssystemet AHA vidare för prövning till anmälningsansvarig för lex Maria. Det finns en länk i AHA där den interna utredningen kan påbörjas och som då skickas med till anmälningsansvarig.
Allvarliga vårdskador och lex Maria
Om en patient skadas eller utsatts för risk att skadas inom vården är det enligt patientsäkerhetslagen vårdgivarens skyldighet att anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.
Allvarliga vårdskador och Lex Maria
Läkemedel
Rapporter om misstänkta biverkningar av läkemedel, negativ händelse eller tillbud för medicinteknisk produkt och oönskad effekt av kosmetika ska skickas till Läkemedelsverket.
Patientskadeersättning
Den som drabbats av en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård kan ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Den som vårdats inom regionfinansierad vård gör en skadeanmälan till Löf.
Verksamhetstillsyn av IVO
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, granskar kontinuerligt utvalda områden och verksamheter inom hälso- och sjukvård för att identifiera brister och peka på förbättringsområden. Tillsynen genomförs som en anmäld eller oanmäld inspektion i verksamheten.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvarar för tillsyn och inspektion. Syftet är att granska att lagar och förordningar följs inom Region Värmland samt hur hela vårdkedjan fungerar och om och hur samverkan sker mellan olika utförare.
Anmäld tillsyn
Vid en anmäld tillsyn kontaktar IVO anmälningsansvarig i Region Värmland som i sin tur kontaktar berörd verksamhet.
Oanmäld tillsyn
Om en oanmäld verksamhetstillsyn genomförs ska brevet från IVO som lämnas vid tillsynen till medarbetare skickas till anmälningsansvarig för kännedom och diarieföring.
Beslut
Beslut från tillsynsärenden skickas via anmälningsansvarig till verksamheten.
En verksamhetstillsyn kan inledas på grund av:
- Rapporterade misstag och brister enligt lex Maria.
- Frekvenstillsyn av verksamheten.
- Egeninitierad tillsyn.
- Initiativärenden utifrån kunskap om låg kvalitet och säkerhet i verksamheter.
- Särskilda uppdrag från regeringen.