Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 5 2023

Läkemedelsnytt vecka 5 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 5 handlar om

• Brist på GLP-1-analoger
  • Ta bort adresslapparna på apotekets backar innan retur
  • Det här är läkemedelskommittén: Evelina Sundström
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Brist på GLP-1-analoger

Det är brist på i princip alla GLP-1-analoger, Ozempic (semaglutid injektion), Victoza (liraglutid injektion) och Trulicity (dulaglutid injektion). Troligtvis kommer bristsituationen att pågå, av och till, under större delen av 2023. För att se tillgången av respektive läkemedel på apotek använd fliken lagerstatus på fass.se.

LOK (nätverket för Sveriges läkemedelskommittéer) har publicerat information med anledning av brist på GLP-1-analoger: Brist på GLP-1-analoger - Janusinfo.se.

Informationen kompletterar terapigrupp endokrinologis rekommendationer som finns i restmeddelande för respektive läkemedel på sidan Restnoteringar, utgående läkemedel och licenser. Restmeddelanden uppdateras löpande.

Adresslapp

Ta bort adresslapparna på apotekets backar innan retur

Apoteket vill påminna om att samtliga adresslappar ska tas bort på de backar som läkemedel levereras i innan backarna går i retur.

Detta är viktigt då kvarlämnade adresslappar försvårar apotekets hantering av backarna, vilket medför onödigt merarbete för personalen.

Evalina Sundström

Evelina Sundström

Det här är läkemedelskommittén

Evelina Sundström,

Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) i Karlstads kommun
Yrkestitel: Sjuksköterska

Vilken är din roll i läkemedelskommittén?
Jag är representant för den kommunala hälso- och sjukvården i länets 16 kommuner.

Hur länge har du varit medlem i läkemedelskommittén?
Jag har varit medlem sedan september 2019.

Har du något läkemedelsområde som du brinner lite extra för och i så fall varför?
Eftersom jag arbetar med kommunal hälso- och sjukvård är det främst läkemedelsbehandling för de mest sjuka och sköra äldre. Beteendemässiga och psykiska symtom vid demens är en utmaning inom den kommunala hälso- och sjukvården, så olika typer av psykofarmakabehandling i kombination med individuella bemötandeplaner är ett område som intresserar mig.

Vad gör du gärna på din fritid?
Då umgås jag med min familj.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet.

Mer information kring aktuella restnoteringar samt tillgängliga alternativ finns på läkemedelssidorna på nätet under fliken Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdatering på sidan görs löpande.

Uppdaterat

• Kajos oral lösning, Inolaxol granulat och pulver, Isosorbidmononitrat depottablett
  • Ozempic förfylld inj-penna, Trulicity förfylld inj-penna, Victoza förfylld inj-penna

Avslutad restnotering

Prednisolon 10 mg tablett finns nu åter att tillgå.