Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Ökat förebyggande samarbete mellan Region Värmland och Karlstads kommun

Malin Lundgren Kullgren, enhetschef på vårdcentralen Gripen och Alexander Pettersson, biståndsbedömare på Karlstads kommun, arbetar tillsammans för att möta och hjälpa Karlstadsborna så tidigt som möjligt.

Ökat förebyggande samarbete mellan Region Värmland och Karlstads kommun

Sedan oktober 2023 arbetar en biståndsbedömare från Karlstads kommun på akutmottagningen vid Centralsjukhuset i Karlstad, ett framgångsrikt koncept som gett ringar på vatten. Sedan i början av sommaren möter biståndsbedömare Alexander Pettersson Karlstadsbor via ett liknande arbetssätt på vårdcentralen Gripen. Resultatet? Stöd och vård som når ut i ett tidigare skede.

Framtidens demografi innebär en allt äldre befolkning med större omvårdnadsbehov. Det ställer nya krav på offentliga verksamheter där framtidens vård och stöd kräver ökat samarbete över huvudmannagränser.

– Vi har ett viktigt arbete framför oss där vi gemensamt i länet utvecklar hälsa, vård och omsorg, säger Malin Lundgren Kullgren, enhetschef på vårdcentralen Gripen. När kommun och region samarbetar får vi ett bättre resultat och vi kan också involvera invånarna mer för att jobba mer förebyggande och hälsofrämjande.

Drop-in för att erbjuda hjälp tidigare

I början av sommaren bjöds Karlstadsbor in till ett drop-in-tillfälle för att få veta mer om samarbetet kring biståndsbedömare på vårdcentral.

– Många uttryckte en förväntan om att få tillgänglig och bra information, säger Alexander Pettersson, biståndsbedömare på Karlstads kommun. Genom att ha en biståndsbedömare här på Gripen vill vi erbjuda fler den möjligheten. För att minska risken att individer hamnar mellan stolarna i våra olika verksamheter behöver vi nå dem i ett tidigare skede. Målet är självständiga Karlstadsbor som har en bra vardag utifrån sina egna förutsättningar.

Låg tröskel uppmanar till kontakt

Många äldre söker vård när de redan är väldigt sjuka och behovet att möta dem tidigare är därför stort. – Vårdcentralen är lite som Första linjen - man behöver inte vara jättesjuk för att komma hit men vi har många resurser och kan tidigt fånga upp personer som behöver stöd, säger Malin. Vi vill ha en så låg tröskel som möjligt att ta kontakt.

Biståndsbedömare på vårdcentral är ett sätt att jobba än mer förebyggande. Och att samarbete är nyckeln till framgång är Alexander och Malin överens om. I grunden handlar det om att lära känna, och ta hjälp av varandra, huvudmän emellan.

– Personer som kommer hit ska inte fundera över om de möter personal från regionen eller kommunen, säger Malin. Vi behöver lyfta blicken både för patienterna och för våra medarbetares skull. Allt blir mycket enklare när vi förstår varandras verksamheter.

– Att ha insyn i båda världarna underlättar både för mig och mina kollegor, kompletterar Alexander.

Förebyggande vård tar tid

Ett bra exempel på när samarbetet fungerar är den äldre person som kom till Gripen för att få stygn efter ett fall. Några timmar senare gick personen därifrån, inte bara sydd utan också med ett trygghetslarm, ett GPS-larm, kontaktuppgifter och en planering för fortsatt självständighet. – Så vill vi jobba mer framöver, säger Alexander.

– Det är verkligen en stor vinst för alla, håller Malin med om. Det här är ett nytt sätt att arbete där vi inte ser resultatet förrän om fem-tio år, förebyggande vård tar tid.

Redan nu spånas på nästa steg i att utveckla samarbetet.

– I framtiden kanske patienter kan boka tid med biståndsbedömare och tjänsten är ett valbart alternativ i Gripens utbud, säger Malin.
– Och att skapa en äldrecentral, kompletterar Alexander, där alla behov samlas under ett tak - det vore något!