Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Allt tydligare systemledarskap för vård, stöd och omsorg i Värmland
Gruppbild på cirka 60 personer

Årets andra möte för Värmlands systemledning för arbetet med nära vård, hälsa och omsorg genomfördes den 11 oktober. Länets skol- och socialchefer, regionens hälso- och sjukvårdsledning och direktörsberedningen samlade.

Allt tydligare systemledarskap för vård, stöd och omsorg i Värmland

Hur kan länet stärka det gemensamma ledarskapet för att driva arbetet mot nära vård framåt? Det diskuterade länets skol- och socialchefer, regionens hälso- och sjukvårdsledning och direktörsberedningen vid ett möte i veckan.

I hela landet pågår arbetet med att göra vården mer tillgänglig, nära och individanpassad - ett arbete som kräver tydlig och gemensam ledning och styrning. I Värmland har länets skol- och socialchefer, regionens hälso- och sjukvårdsledning och direktörsberedningen tillsammans tagit på sig rollen som Värmlands systemledning för god och nära vård, hälsa och omsorg.

Steg för steg mot ett tydligt systemledarskap

Den 11 oktober hade grupperingen sitt andra möte för året i syfte att tydliggöra Värmlands systemledarskap och hur man tillsammans ska driva omställningsarbetet. Tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör Lars Christensen och biträdande kommundirektör i Karlstads kommun Mikael Jareke från direktörsberedningen inledde.

– Vi har tagit på oss rollen att vara systemledare för arbetet med nära vård i Värmland. Det innebär bland annat att reda i hur vi tillsammans kan knyta ihop arbetet i våra 17 olika organisationer och gemensamt möta framtida utmaningar. Här behöver vi alla ha modet att ta steget och verka över vår organisatoriska, geografiska, ekonomiska och juridiska gränser, säger Lars.

Dialoger kring arbetet

Kristin Törnquist, samordnare nära vård i Region Värmland och Linnea Grankvist utvecklingsledare Nya Perspektiv, ledde sedan gruppdiskussioner.
– Dialogerna är en chans för oss att reflektera över hur systemledarskapet fungerar idag, vad vi vill uppnå och hur vi tillsammans kan jobba framåt, säger Kristin.

Färdplan som konkretiserar arbetet

Sedan 2023 finns en färdplan för omställningsarbetet till nära vård i Värmland, en vägledande plan som direktörsberedningen godkänt. I den beskrivs att systemledningen ska utveckla förmågan att leda systemet som helhet och ge förutsättningar för verksamheter att genomföra omställningen.

Färdplan - en vägledning för hur Värmland tillsammans ska utveckla god och nära vård, hälsa och omsorg

Reflektioner från några av deltagare

• "Vi behöver konkretisera färdplanen för omställningen och arbeta med gemensamma case."
  • "Vi önskar en gemensam digital plattform för att underlätta samarbetet och skapa en överblick över arbetet i våra olika verksamheter."
  • "Vi behöver samarbeta där alla är villiga att hjälpas åt för en god och nära vård."
  • "Varje framsteg längs vägen ska firas, vi måste tro på processen."
  • "Genom att engagera alla – från skolchefer till vårdpersonal – och ta med sig arbetet till sina respektive verksamheter kan vi gradvis bygga vidare och skapa långsiktiga förbättringar."
  • "Vi tar oss framåt genom att sätta tydliga gemensamma mål, kommunicera mer mellan oss och genom att ta små, konkreta steg framåt."
  • "Vi behöver hitta lösningar som håller över tid."
  • "Nästa steg blir att ta med sig insikterna från idag in i det dagliga arbetet och bygga vidare på det vi börjat."

Nina Blomberg, områdeschef i Region Värmland, är med i den planeringsgrupp som arrangerade mötet.

– Vi behöver sätta en ny kultur, just nu jobbar vi med både hängsle, livrem OCH gummistövlar. Vi får inte glömma att utveckling alltid inkluderar avveckling, säger hon.

– Temat inför nästa träff i februari blir verkstad - nu kör vi! Avslutade Ulrika Vitalis, socialchef i Hammarö kommun.

Nästa möte för den gemensamma systemledningen är den 14 februari 2025.

Systemledning och direktörsberedning nära vård, hälsa och omsorg i Värmland

Direktörsberedningen är övergripande systemledning för omställningen till nära vård, hälsa och omsorg i Värmland och består av länets kommundirektörer, regiondirektören, och andra direktörer i Region Värmland. Omställningen innefattar hälso- och sjukvård, socialtjänst, skola, kultur, fritid och civilsamhället.

Direktörsberedningen stöttar högsta ledningen i att fatta beslut och driva strategiska frågor inom verksamheten, samordnar arbetet mellan olika avdelningar och nivåer inom organisationen för att säkerställa att beslut som fattas av politiker eller högsta ledningen genomförs på ett effektivt och samordnat sätt.

Nära vård, hälsa och omsorg i Värmland

Läs mer om arbetet i Värmland