22 21 03 Bokstavs- och symbolsatser/tavlor
Kommunikativt bildstöd, bildbasprogram
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg. arbetsterapeut
Leg. logoped
Målgrupp:
Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att kommunicera.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att kommunicera tillfredställande genom tal,
tecken eller skrivna meddelanden.
Mål med hjälpmedlet:
Möjliggöra och underlätta vardaglig kommunikation.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att bara en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov
kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Övrigt:
Förbrukningsartiklar (inplastning, kardborreband mm) är egenansvar.
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
- Bedöm barnet/ungdomens förmåga med fokus på språk och symbolförståelse samt initiativ- och perceptionförmåga.
- Hämta alltid in information från barnet/ungdomens omgivning med fokus på styrkor och svårigheter.
- Bedöm även omgivningens förmåga att hantera hjälpmedlet, samt inventera vilka utbildningsinsatser som behövs för att implementera hjälpmedlet i vardagen.
- Informera om att förbrukningsmaterial så som papper, inplastningsmaskin, kardborre mm är egetansvar.
- Behovet av bildstöd ska vara frekvent i vardagen, kan ej förskrivas i träningssyfte.
- Se över om barnet behov kan tillgodoses av gratisprogram via internet t ex bildstod.se papunet.net arasaac.org eller pictoselector.eu
Utprovning:
- Utifrån behovsanalysen väljs det/den bildbas/symbolsats/bildprogram som anses mest lämplig.
- Förskrivaren ansvarar för att nätverket/omgivningen får den kunskap/utbildning som behövs för att kunna handha bidbasen/symbolsatsen/bildprogrammet.