22 21 09 Samtalsapparater
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg. logoped
Leg. arbetsterapeut
Vid utprovning av avancerade samtalsapparater i samråd med barnhjälpmedelskonsulent.
Målgrupp:
Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att kommunicera.
Kriterier:
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att kommunicera tillfredställande genom tal, tecken, bilder, symboler eller skrivna meddelanden.
Barnet ska ha behov av hjälpmedel för sin vardagliga kommunikation.
Mål med hjälpmedlet:
Möjliggöra och underlätta vardaglig kommunikation.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att bara en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip tex för enkla apparater med ett meddelande.
Övrigt:
Byte av standardbatteri är egetansvar.
Förbrukningsartiklar är egetansvar.
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning:
- Vid val av samtalsapparat bedöm förmågan till att initiera kommunikation, förmåga till orsak/verkan, förmåga till turtagning samt i vissa fall tolkning av bilder, skriv- och läsförmåga.
- Behöver barnet förutom det auditiva stödet ett visuelltstöd (bild) och eller ett taktiltstöd (föremål/material) på samtalsapparaten.
- Bedöm barnet/ungdomens förmåga att trycka på samtalsapparaten. Tänk på styrka, räckvidd, synfält och synskärpa.
Utprovning:
- Börja gärna enkelt med en samtalsapparat för att träna kommunikation, turtagning och orsak/verkan.
- Börja inlärningen i en konkret situation där barnet är motiverad att använda hjälpmedlet.
- Uppmuntra omgivningen till att byta meddelande så att samtalsapparaten är intressant och givande för barnet.